1 Ekim 2007 Pazartesi

SOSYAL HAYAT DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

SOSYAL HAYAT DERSİ
ÖĞRETİM PROGRAMI






AÇIKLAMALAR

Sosyal Hayat dersi öğretim programı konuları dört yılda işlenecek şekilde düzenlenmiştir.

Sosyal Hayat dersinin amacı bireyin karşılaşabileceği sorunların çözümünde kullanabileceği bilgi, tutum ve becerilerini geliştirerek yaşadığı toplumla uyum içinde olmasını sağlamaktır.

Konuların işlenişinde diğer derslerle ilgi kurulmalı ve konular arasında paralellik sağlanmalıdır. Ancak konuların programda verilen sırada işlenme zorunluluğu yoktur. Öğretmen öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda ek konu işleyebilir. Konular somuttan soyuta, basitten karmaşığa birbirinin ön koşulu olacak şekilde planlanmalı ve öğretim buna göre yapılmalıdır.

İnsan topluluk hâlinde yaşayan bir varlıktır. Toplumu oluşturan en küçük birim ise ailedir. Çocuk ilk olarak ailesiyle sonra çevresiyle iletişimde bulunur. Bu nedenle sevgi, saygı ve anlayış duyguları içinde insanlarla işbirliği yapmaları, insanların görüş ve düşüncelerine saygı göstermeleri ve insanların başarılarını takdir etmeleri gerekliliği öğrencilere kazandırılmalıdır.

Öğrencilere demokrasinin çağımızın en güzel yaşam tarzı olduğu anlatılmalı, ailede ve okulda demokratik yaşamın geliştirilmesi gerektiği bilinci kazandırılmalıdır.

Programda yer alan “Doğal Afetler” konusu işlenirken yurdumuzun deprem kuşağında
yer alması nedeniyle deprem konusuna özellikle önem verilmelidir. Depremin doğal oluşunu ve korunma yollarını günlük yaşamdan örneklerle zenginleştirilmelidir.

Öğrencilerin toplumla etkileşimi, toplumu oluşturan diğer bireylerle iletişim kurması ile gerçekleşir. Bu nedenle bireyin iletişim hakkında temel bilgi ve becerilere sahip olması gerekmektedir. Bu çalışmalar sırasında gerçek ortamlarda uygulamaya yönelik etkinliklere yer verilmelidir. Günümüzde yaygın olarak kullanılan bilgisayarın basit olarak kullanımıyla ilgili temel bilgi ve beceriler öğrencilere kazandırılmalıdır. Bu çalışmalar sırasında öğrenci düzeyleri göz önünde bulundurulmalı; öğretim, öğrenci farklılıklarına göre planlanmalıdır.

Trafik ve ilk yardım konuları işlenirken öğrencilere insan yaşamının çok değerli olduğu vurgulanmalı, trafik kurallarına uymanın bir insanlık görevi olduğu bilinci kazandırılmalıdır. Özellikle yaya ve yolcu olarak uyulması gereken kurallar öğretilmelidir. Bu kuralların öğretimi gözlem yaparak ve uygulamaya yönelik olarak işlenmelidir. Uygulamalar, lâboratuar niteliğindeki yapılandırılmış ortamlardan gerçek yaşama doğru planlanmalı ve uygulanmalıdır. Trafik ile ilgili işaret ve levhalar ya da bunların modelleri temin edilerek bu yapılandırılmış eğitim ortamlarında kullanımı sağlanmalıdır. Ayrıca ilk yardım konusunda; ilk yardımın hayat kurtardığı, büyük önem taşıdığı ancak ilk yardım yapan kişilerin bu konuda eğitimli olmamasının olumsuz sonuçlar doğuracağı mutlaka vurgulanmalıdır.

Zihinsel öğrenme yetersizliği olan öğrencilerin bağımsız olarak yaşamlarını sürdürebilmeleri için iyi bir üretici olmanın yanında bilinçli bir tüketici olmayı öğrenmeleri gerekmektedir. Öğrencilere hesap yapma, kişisel bütçe hazırlama, parayı ekonomik kullanma ve bilinçli tüketici olabilmek için yapılması gerekenleri okul ortamında kazandırmak, onları iş yaşamına hazırlamak için bir adım olacaktır. Öğrencilerin kendi kendilerine yeterli duruma gelerek toplumla bütünleşmeleri için özellikle bu becerilerin öğretimine ağırlık verilmeli ve mümkün olduğu kadar çok uygulama fırsatı tanınarak amaçlara ulaşılmaya çalışılmalıdır.



Öğrencilerin çalışma ortamları yalnız derslikler değil aile, okul vb. topluluklar, kitaplar,
müzeler, sergiler gibi yerleri de kapsar. Öğrencilere bu yerlerde incelemeler, gezi, gözlem ve ilgili kişilerle görüşmeler yaptırılmalıdır. Dersin işlenişinde çeşitli araç gereçler kullanılmalı, öğrencilerin görerek ve işiterek öğrenmelerini sağlayıcı materyallerden yararlanmalarına imkan tanınmalıdır.


GENEL AMAÇLAR

1. Aile, okul ve toplum hayatının dayandığı temel ilkeleri bilir.
2. Toplum hayatının gerektirdiği sorumluluğu yerine getirebilme alışkanlığı kazanır.
3. Çevreyi koruma ve iyileştirme bilinci kazanır.
4. İletişim hakkında öğrendiği bilgi ve becerileri günlük yaşamında uygular.
5. Trafik ile ilgili temel kurallara uyma alışkanlığı kazanır.
6. İlk yardım uygulama becerisi geliştirir.
7. Bilinçli bir tüketici olma becerisi geliştirir.

ÖZEL AMAÇLAR

1. Ailenin önemini kavrar.
2. Ailede demokratik hayatın gerçekleşmesi için yapılması gerekenleri bilir.
3. Okulun önemini kavrar.
4. Okulda demokratik hayatın gerçekleşmesi için yapılması gerekenleri bilir.
5. Okulda demokratik hayatın gereklerine uyar.
6. Toplum içinde bir arada yaşamanın önemini bilir.
7. Toplum hayatın kurallarını bilir.
8. Toplum hayatını düzenleyen kuralların önemini bilir.
9. Dayanışmanın hayatımızdaki önemini kavrar.
10. Atatürkçülüğün anlamını bilir.
11. Çevre ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi kavrar.
12. Çevre sorunlarının çözümünde yapılması gerekenleri açıklar.
13. Doğal afetlerden korunma yollarını açıklar.
14. Yurdumuzun başlıca sosyal güvenlik kurumlarını tanır.
15. Yurdumuzun başlıca sosyal güvenlik kurumlarının görevlerini açıklar.
16. İletişimi bilir.
17. Başkalarıyla iyi bir iletişim kurmak için yapılması gerekenleri bilir.
18. Başkalarıyla olumlu ilişkiler kurmaya özen gösterir.
19. Bilgisayar okuryazarlığı becerisi geliştirir.
20. Yayaların trafikte uyması gereken kuralları bilir.
21. Kaza durumunda yapılması gerekenleri bilir.
22. İlk yardım uygular.
23. Acil telefon numaralarını bilir.
24. Bütçe hazırlamanın önemini bilir.
25. Kişisel bütçe hazırlar.
26. Tasarruf yapmanın başlıca faydalarını bilir.
27. Parayı bilinçli olarak kullanır.
28. Tüketici haklarını bilir.
29. Bilinçli tüketici olmanın gereklerini bilir.
30. Banka işlemleri yapar.


AMAÇ VE DAVRANIŞLAR
( Hazırlık, 1, 2 ve 3. Yıl )

ÜNİTE I: YAŞADIĞIMIZ YER

Amaç 1. Ailenin önemini kavrar.
Davranışlar
1. Ailenin tanımını yapar.
2. Ailenin başlıca görevlerini söyler.






Amaç 2. Ailede demokratik hayatın gerçekleşmesi için yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar
1. Ailede her bireyin görev ve sorumlulukları olduğunu söyler.
2. Aile bireylerinin düşüncelerini özgürce ifade edebilmeleri gerektiğini söyler.
3. Aile bireylerinin haklarına saygılı olunması gerektiğini söyler.
4. Aileyi ilgilendiren kararların ortak alınması gerektiğini söyler.
5. Aile bireylerinin birbiriyle dayanışma içinde olması gerektiğini söyler.

Amaç 3. Okulun önemini kavrar.
Davranışlar
1. Okulun tanımını yapar.
2. Okulun neler kazandırdığını söyler.

Amaç 4. Okulda demokratik hayatın gerçekleşmesi için yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar
1. Sınıf kurallarına uyulması gerektiğini söyler.
2. Okul kurallarına uyulması gerektiğini söyler.
3. Başkalarının düşüncelerinin saygıyla dinlenmesi gerektiğini söyler.
4. Farklı düşüncedeki kişilere hoşgörülü olunması gerektiğini söyler.
5. Sınıfı ilgilendiren kararların ortaklaşa alınması gerektiğini söyler.

Amaç 5. Okulda demokratik hayatın gereklerine uyar.
Davranışlar
1. Sınıf kurallarına uygun davranışlar gösterir.
2. Okul kurallarına uygun davranışlar gösterir.
3. Başkalarının düşüncelerini saygıyla dinler.
4. Farklı düşüncedeki kişilere hoşgörülü davranır.
5. Sınıfı ilgilendiren kararları ortaklaşa alır.

Amaç 6. Toplum içinde bir arada yaşamanın önemini bilir.
Davranışlar
1. Toplumu insanların oluşturduğunu söyler.
2. Her insanın toplumdaki diğer insanlara ihtiyacı olduğunu söyler.
3. Karşılıklı ihtiyaçlar nedeniyle insanların birlikte yaşadıklarını söyler.
4. İnsanların toplum içinde bir arada yaşayabilmeleri için birtakım kurallara uymaları gerektiğini söyler.
5. İnsanların toplum içinde başkalarına zarar vermedikçe özgürce yaşayabileceklerini söyler.

Amaç 7. Toplum hayatının kurallarını bilir.
Davranışlar
1. İnsanların birbirine karşı saygılı olması gerektiğini söyler.
2. Toplumda farklı düşüncelere karşı hoşgörülü olunması gerektiğini söyler.
3. Toplum içinde başkalarının haklarına saygılı olunması gerektiğini söyler.
4. Toplumda işbirliği ve dayanışma içinde olunması gerektiğini söyler.
5. Toplumda ortak kullanılan malların korunması gerektiğini söyler.
6. Ulusal kaynakların tasarruflu kullanılması gerektiğini söyler.
7. Doğal çevrenin korunması gerektiğini söyler.

Amaç 8. Toplum hayatını düzenleyen kuralların önemini bilir.
Davranışlar
1. Toplum yaşamını düzenleyen kuralların insanlar arasındaki dayanışmayı kuvvetlendirdiğini söyler.
2. Toplum yaşamını düzenleyen kuralların insanların topluma uyumunu kolaylaştırdığını söyler.
3. Toplum yaşamını düzenleyen kuralların toplumda düzen ve huzuru sağladığını söyler.

Amaç 9. Dayanışmanın hayatımızdaki önemini kavrar.
Davranışlar
1. Toplumda dayanışmanın neden gerekli olduğunu açıklar.
2. Dayanışmada iş bölümünün neden gerekli olduğunu açıklar.
3. Ulusal birlik ve beraberliğin sağlanması için dayanışmanın gerekliliğini açıklar.

Amaç 10. Atatürkçülüğün anlamını bilir.
Davranışlar
1. Atatürkçülüğün, Türk ulusunun bugün ve gelecekte tam bağımsız olmasını amaçladığını söyler.
2. Atatürkçülüğün, Türk ulusunun bugün ve gelecekte huzur ve refah içinde yaşamasını amaçladığını söyler.
3. Atatürkçülüğün, devlet yönetiminde ulus egemenliğini esas aldığını söyler.
4.Atatürkçülüğün,aklın ve bilimin rehberliğinde Türk kültürünü çağdaş uygarlık düzeyi üstüne çıkarmayı amaçladığını söyler.
5. Atatürkçülüğün dayandığı esasların, Atatürk tarafından ortaya konulduğunu söyler.

Amaç 11. Çevre ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi kavrar.
Davranışlar
1. Çevreyi tanımlar.
2. Çevre sorunlarını söyler.
3. Çevre sorunlarının insan sağlığını olumsuz yönde etkilediğini söyler.

Amaç 12. Çevre sorunlarının çözümünde yapılması gerekenleri açıklar.
Davranışlar
1. Ormanları korumak için yapılması gerekenleri söyler.
2. Deniz, göl ve akarsuların kirletilmemesi için yapılması gerekenleri söyler.
3. Havanın kirletilmemesi için yapılması gerekenleri söyler.
4. Hayvanların yok olmaması için yapılması gerekenleri söyler.
5. Bitkilerin yok olmaması için yapılması gerekenleri söyler.
6. Toprağın korunması için yapılması gerekenleri söyler.
7. Ses kirliliğinin (gürültünün) önlenmesi için yapılması gerekenleri söyler.
8. Doğal kaynakların tasarruflu kullanılması için yapılması gerekenleri söyler.

Amaç 13. Doğal afetlerden korunma yollarını açıklar.
Davranışlar
1. Depremden korunma yollarını söyler.
2. Erozyonu önleme yollarını söyler.
3. Sel baskınlarından korunma yollarını söyler.
4. Toprak kaymasını önleme yollarını söyler.
5. Çığ düşmesinden korunma yollarını söyler.

Amaç 14. Yurdumuzun başlıca sosyal güvenlik kurumlarını tanır.
Davranışlar
1. Sosyal Sigortalar Kurumu’nun bir sosyal güvenlik kurumu olduğunu söyler.
2. Emekli Sandığı’nın bir sosyal güvenlik kurumu olduğunu söyler.
3. Bağ-Kur’un bir sosyal güvenlik kurumu olduğunu söyler.

Amaç 15. Yurdumuzun başlıca sosyal güvenlik kurumlarının görevlerini açıklar.
Davranışlar
1. Sosyal Sigortalar Kurumu’nun başlıca görevlerini söyler.
2. Emekli Sandığı’nın başlıca görevlerini söyler.
3. Bağ-Kur’un başlıca görevlerini söyler.

ÜNİTE II: İLETİŞİM

Amaç 16. İletişimi bilir.
Davranışlar
1. Duygu, düşünce ve bilgilerin başkalarına aktarılmasına iletişim denildiğini söyler.
2. İnsanların konuşarak, araçlar kullanarak iletişimde bulunduğunu söyler.

Amaç 17. Başkalarıyla iyi bir iletişim kurmak için yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar
1. Başkalarına karşı güler yüzlü davranılması gerektiğini söyler.
2. Başkalarının sözünün kesilmeden dinlenilmesi gerektiğini söyler.
3. Başkalarına karşı saygılı davranılması gerektiğini söyler.
4. Konuşmalarda ses tonunun iyi ayarlanması gerektiğini söyler.
5. Duygu ve düşüncelerimizin doğru ve anlaşılır biçimde ifade edilmesi gerektiğini söyler.
6. Başkalarına karşı yardımcı olunması gerektiğini söyler.





Amaç 18. Başkalarıyla olumlu ilişkiler kurmaya özen gösterir.
Davranışlar
1. Kendi haklarını arar.
2. Başkalarının haklarını korur.
3. Başkalarına kötü söz söylemez.
4. Başkalarının düşüncelerine saygı gösterir.
5. Başkalarının sözü bitene kadar dinler.
6. Başkalarının eşyalarını kullanmak için izin ister.
7. Başkalarıyla kavga etmez.
8. Başkalarıyla alay etmez.
9. Nedenini bilmediği bir konuda başkalarını suçlamaz.

Amaç 19. Bilgisayar okuryazarlığı becerisi geliştirir.
Davranışlar
1. Bilgisayarı sistem biriminin güç düğmesine basarak açar.
2. Ekranın güç düğmesine basarak ekranı açar.
3. Bilgisayarda kullanmak istediği programı masaüstünden/başlat menüsünden seçer.
4. Seçilen program simgesine farenin sol tuşuyla iki kez tıklayarak programı açar.
5. Programı amacı doğrultusunda kullanır.
6. Programdaki çalışma bittikten sonra sağ üst köşedeki (X) düğmeye farenin sol tuşuyla bir kez tıklayarak programı kapatır.
7. Fare işaretçisini başlat düğmesine getirerek farenin sol tuşuyla bir kez tıklar.
8. Açılan pencereden “Bilgisayarı Kapat” sütununu tıklar.
9. Ekranın güç düğmesine basarak ekranı kapatır.

ÜNİTE III: TRAFİK VE İLK YARDIM

Amaç 20. Yayaların trafikte uyması gereken kuralları bilir.
Davranışlar
1. Yayaların yaya kaldırımının sağından yürümesi gerektiğini söyler.
2. Yaya kaldırımı olmayan yerlerde gidiş yönüne göre taşıt yolunun solundan yürünmesi gerektiğini söyler.
3. Karşıdan karşıya geçişlerde varsa alt ve üst geçitlerin kullanılması gerektiğini söyler.
4. Duran araçların arkasından, önünden ve aralarından yola çıkılmayacağını söyler.
5. Polis veya ışıklı trafik işaret cihazlarının bulunduğu kontrollü yaya geçitlerinden geçilmesi gerektiğini söyler.

Amaç 21. Kaza durumunda yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar
1. Kaza yerinde güvenlik önlemlerinin alınması gerektiğini söyler.
2. İlk yardım konusunda bilgili olan kişilerce kazazedeye ilk yardımın yapılması gerektiğini söyler.
3. İlgili birimlere kazanın haber verilmesi gerektiğini söyler.
4. Kazazedenin bir an önce sağlık kuruluşuna gönderilmesi gerektiğini söyler.

Amaç 22. İlk yardım uygular.
Davranışlar
1. Basit yaralanmalarda ilk yardım yapar.
2. Burun kanamalarında ilk yardım yapar.
3. Burkulmalarda ilk yardım yapar.
4. Arı sokmasında ilk yardım yapar.
5. Hafif yanıklarda ilk yardım yapar.

Amaç 23. Acil telefon numaralarını bilir.
Davranışlar
1. Polis imdadın telefon numarasını söyler.
2. Acil servisin telefon numarasını söyler.
3. İtfaiyenin telefon numarasını söyler.
4. Jandarmanın telefon numarasını söyler.





ÜNİTE IV: BİLİNÇLİ TÜKETİCİLİK

Amaç 24. Bütçe hazırlamanın önemini bilir.
Davranışlar
1. Gelir ve gider arasında denge kurmak amacıyla bütçe hazırlanması gerektiğini söyler.
2. Gelire göre harcama yapıldığında sıkıntı yaşanmayacağını söyler.

Amaç 25. Kişisel bütçe hazırlar.
Davranışlar
1. Belirlenen süre içinde eline geçen geliri yazar.
2. Belirlenen süre içinde harcamalarını yazar.
3. Gelirini ve harcamalarını karşılaştırır.

Amaç 26. Tasarruf yapmanın başlıca faydalarını bilir.
Davranışlar
1. Tasarruf yaparak istek ve ihtiyaçlarını karşılayacağını söyler.
2. Tasarruf yaparak bütçeye katkıda bulunabileceğini söyler.

Amaç 27. Parayı bilinçli olarak kullanır.
Davranışlar
1. Hazırladığı bütçeye uygun harcamalar yapar.
2. Geliri giderinden fazla ise tasarruf yapar.

Amaç 28. Tüketici haklarını bilir.
Davranışlar
1. Satın alınan mal veya hizmetin kusurlu olduğunda satan kişi /kuruluşa başvurma hakkı olduğunu söyler.
2. Satın alınan mal veya hizmet kusurlu olduğunda tüketici haklarını koruyan kuruluşlara başvurma hakkı olduğunu söyler.
3. Satın alınan mal veya hizmette ,ortaya çıkabilecek zarardan dolayı tazminat hakkı olduğunu söyler.

Amaç 29. Bilinçli tüketici olmanın gereklerini bilir.
Davranışlar
1. Yiyecek maddelerinin üretim ve son kullanma tarihlerinin kontrol edilerek alınması gerektiğini söyler.
2. Taze ve sağlam yiyeceklerin satın alınması gerektiğini söyler.
3. Alınacak hizmetlerin nitelikli ve güvenilir olması gerektiğini söyler.
4. Alınacak dayanıklı tüketim mallarının nitelikli ve garanti kapsamında olmasına dikkat edilmesi gerektiğini söyler.
5. Satın alınan mal ve hizmet karşılığında fiş/fatura alınması gerektiğini söyler.
6. Satın alınan mal ve hizmet kusurlu çıktığında hakkımızı aramamız gerektiğini söyler.

Amaç 30. Banka işlemleri yapar.
Davranışlar
1. Bankada hesap açtırır.
2. Otomatik vezne makinesinden para çeker.
3. Otomatik vezne makinesine para yatırır.
4. Hesap cüzdanı ile para çeker.
5. Hesap cüzdanı ile para yatırır.
6. Bankaya fatura yatırır.
7. Havale gönderir.

KONULAR

ÜNİTE I: YAŞADIĞIMIZ YER

A. Ailenin Önemi
B. Ailede Demokratik Hayat
C. Okulun Önemi
Ç. Okulda Demokratik Hayat
D. Toplumsal Hayatı Sürdürmede Üzerimize Düşen Görevler
E. Toplumsal Hayatı Düzenleyen Kurallar
F. Dayanışma
G. Atatürkçü Düşünce Sistemi
Ğ. Çevre ve İnsan
H. Doğal Afetlerden Korunma Yolları
I. Sosyal Güvenlik Kurumları

ÜNİTE II: İLETİŞİM

A. İletişimin Anlamı
B. Başkalarıyla İyi İletişim Kurma
C. Bilgisayar Okuryazarlığı Yazarlığı

ÜNİTE III: TRAFİK VE İLK YARDIM

A. Yayaların Trafikte Uyması Gereken Kurallar
B. Kaza Durumunda Yapılması Gerekenler
C. İlk Yardım Uygulamaları
Ç. Acil Telefonlar

ÜNİTE IV: BİLİNÇLİ TÜKETİCİLİK

A. Bütçe Hazırlama
B. Tasarruf Yapmanın Faydaları
C. Para İdaresi
Ç. Tüketicilik ve Tüketici Hakları
D. Banka İşlemleri

ÖRNEK İŞLENİŞ

Açıklama:
Öğretilecek konularla ilgili olarak hazırlanan bir çizelge ile öğrencilerin performansları önceden ölçülür. Bu ölçme sırasında konuyla ilgili olarak öğrencilere çizelgedeki sorular sorulur. Doğru cevaplar “+”, yanlış cevaplar“-“ ile gösterilir(Performansın belirlenmesi için yapılan çalışma ve buna ilişkin hazırlanan kayıt tablosu günlük plan formatının dışındadır.).


PERFORMANS KAYIT TABLOSU


BİLDİRİMLER

ÖLÇÜT

SORULAR

Ali

Elif


Gül
1. Kaza durumunda;

¾
1. Kaza durumunda yapılması
gerekenler nelerdir?



a) Kaza yerinde güvenlik
önlemlerinin alınması gerektiğini,

a) Kaza yerinde kazanın büyümemesi
için güvenlik önlemlerinin alınması

-

+

-
b) İlk yardım konusunda bilgili olan
kişilerce kazazedeye ilk yardım
yapılması gerektiğini,

b) İlk yardım konusunda bilgili olan
kişilerce kazazedeye ilk yardım
yapılması

+

+

-
c) İlgili birimlere kazanın haber
verilmesi gerektiğini,

c) İlgili birimlere kazanın haber
verilmesi


-

-

-
ç) Kazazedenin bir an önce sağlık
kuruluşuna gönderilmesi
gerektiğini söyler.

ç) Kazazedenin bir an önce sağlık
kuruluşuna gönderilmesi

-

-

-


Sonuç
-
-
-


Ders Adı : Sosyal Hayat
Ünite Adı : Trafik ve İlk Yardım
Konu Adı : Kaza Durumunda Yapılması Gerekenler
Süre : 40 dakika
Yöntem ve Teknikler : Anlatım, soru-cevap
Öğretim Materyalleri : Kaza durumunda yapılması gerekenleri anlatan film

Amaç. Kaza durumunda yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar
1. Kaza yerinde güvenlik önlemlerinin alınması gerektiğini söyler.
2. İlk yardım konusunda bilgili olan kişilerce kazazedeye ilk yardım yapılması gerektiğini söyler.
3. İlgili birimlere kazanın haber verilmesi gerektiğini söyler.
4. Kazazedenin biran önce sağlık kuruluşuna gönderilmesi gerektiğini söyler.


Performans kayıt tablosu dikkate alınarak davranışlar ad belirtilerek yeniden yazılır.

Ali, Elif, Gül : 1. Kaza yerinde güvenlik önlemlerinin alınması gerektiğini söyler.
2. İlk yardım konusunda bilgili olan kişilerce kazazedeye ilk yardım yapılması
gerektiğini söyler.
3. İlgili birimlere kazanın haber verilmesi gerektiğini söyler.
4. Kazazedenin biran önce sağlık kuruluşuna gönderilmesi gerektiğini söyler.



ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ

Öğretmen öğrencilere, “Bugün sizlere kaza durumunda yapılması gerekenleri anlatacağım.“ diyerek derse giriş yapar.

Öğretmen öğrencilere, “Ne tür kazalarla karşılaşabiliriz? “ sorusunu yönelterek derse katılımlarını sağlar. Öğrencileri dinleyerek uygun cevapları pekiştirir, uygun olmayanları düzeltir ve öğrencilere, “Evde, okulda veya yolda bir kazayla karşılaşabiliriz.“ der. Sonra öğrencilere, “Şimdi sizlere trafik kazasıyla ilgili bir film izleteceğim. Bu filmde kaza durumunda yapılması gerekenler neler? Hep birlikte göreceğiz. Filmi dikkatle izlemenizi istiyorum, izledikten sonra film ile ilgili konuşacağız.“ der. Öğretmen öğrencilerle birlikte filmi izlemeye başlar. Film izlenirken kaza sonrası güvenlik önlemlerinin alınmasına dikkat çekerek filmi durdurur. Öğrencilere, “Kaza yerinde kazanın büyümemesi için güvenlik önlemlerinin alınması gereklidir.“ der ve her türlü kaza sonrası güvenlik önlemlerinin alınmasının önemini vurgular. Öğretmen öğrencilere, “Kaza durumunda öncelikli olarak ne yapılması gerekiyor?“ diyerek soru yöneltir. Öğrencilerin, “Kaza yerinde güvenlik önlemlerinin alınması“ doğru cevabını pekiştirir, yanlış cevap alırsa düzelterek doğru cevap vermelerini sağlar.

Öğretmen öğrencilerle film izlemeye devam eder. Kazazedeye ilk yardım yapılan bölüm izlendikten sonra öğretmen filmi durdurur ve öğrencilere, “İlk yardım konusunda bilgili olan kişilerce kazazedeye ilk yardım yapılmalıdır.“ der. Sonra öğrencilere, “Kaza durumunda yapılması gereken şeylerden birisi neymiş?“ diyerek soru yöneltir. Öğretmen öğrencilerin doğru cevap vermelerini sağladıktan sonra, “Buraya kadar kaza durumunda yapılması gerekenlerden birincisinin kaza yerinde kazanın büyümemesi için güvenlik önlemlerinin alınması, ikincisinin ise ilk yardım konusunda bilgili olan kişilerce kazazedeye ilk yardım yapılması olduğunu öğrendik. Şimdi filmimizi izlemeye devam edelim.“ diyerek anlatılanları toparlar. Sonra öğretmen, “İlgili birimlere kazanın haber verilmesi“ ve “Kazazedenin biran önce sağlık kuruluşuna götürülmesi“ davranışlarını da aynı biçimde işler, öğrencilerin doğru cevap vermelerini sağlayarak dersin işlenişini tamamlar.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Örnek Ölçme Sorusu
1. Kaza durumunda yapılması gerekenler nelerdir?

Değerlendirme

Öğretmen değerlendirme için hazırlanan soruyu Ali, Elif ve Gül’e sorar, gelen doğru cevapları pekiştirir. Yanlış cevap verildiğinde gerekli dönüt ve düzeltmeleri yapar. Öğretmen öğrencilerin ölçme sorularına verdikleri cevapları ve ders içindeki performanslarını dikkate alarak onların başarıları hakkında sonuca ulaşır.

Hiç yorum yok: