1 Ekim 2007 Pazartesi

BEDEN EĞİTİMİ DERSİ YILLIK PROGRAMI

AÇIKLAMALAR
Beden eğitimi dersi öğretim programı konuları sekiz yılda işlenecek şekilde düzenlenmiştir.
Beden eğitimi dersinde temel amaç, her çocuğun aynı düzeyde yetiştirilmesi değil, her birinin kendi yeteneklerine göre gelişiminin sağlanmasıdır.
Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocuklar beden gelişimleri yönünden diğer çocuklardan fazla bir farklılık göstermezken motor becerileri yönünden belirgin bir farklılık gösterirler. Çevrelerinde gerekli hareket ve egzersiz ortamını yakalayamamış olmaları ile onların engelleri ve fizyolojik yapıları bunun başlıca kaynakları olarak düşünülmelidir. Bu nedenle okullardaki beden eğitimi dersi zihinsel öğrenme yetersizliği olan öğrenciler için daha önemlidir.
Beden eğitimi dersine başlamadan önce öğrencilerin aileleriyle iletişim kurulmalı, öğrenciler genel bir sağlık kontrolünden geçirilerek spor yapmalarının sakıncalı olup olmadığı saptanmalıdır. Sağlık kontrolünde, fiziksel aktivite ve egzersiz yönünden dikkat çeken hususlar belirlendikten sonra, sakıncalı hareketleri ve uygulanacak eğitimi belirlemek amacıyla bir fizyoterapistle iş birliğine gidilmelidir. Örneğin, Down sendromlu çocukların bir çoğunun boyun bölgesinde bir kayma söz konusudur. Bu nedenle boyun ve bel bölgesine doğrudan basınç yapan hareketler sakatlanma riskine yol açabilir. Ayrıca bu çocuklarda sıklıkla kalp sorunları da görülmektedir. Bütün bunlar dikkate alınarak çalışmalar belirlenmelidir.
Çocuğun, kendinin farkına varmasının ilk yolu, ona bedenini tanıtmakla başlar. Beden eğitimi dersleri bunun için en ideal yoldur.
Çocukların önce büyük daha sonra küçük kasları gelişir ve işlerlik kazanır. Bu nedenle beden eğitimi çalışmalarında önce büyük kasların sonra küçük kasların gelişimi amaçlanmalıdır.
Hareketlerin vücudu aşırı zorladığı durumlarda sakatlanmalar meydana gelebilir. Bunu ortadan kaldırmak için derse, ısınma hareketleriyle başlanmalıdır. Ders başındaki ısınma hareketlerinde öğrencinin bireysel özellikleri dikkate alınmalı ve sakatlanma riskini ortadan kaldıracak hareketler seçilerek basitten zora doğru giden ve tüm vücut kaslarını çalıştıran bir yol izlenmelidir.

Beden eğitimi dersindeki ilk etkinliklerin oyun düzeyinde olması, daha sonra kurallı hareketlere geçilmesi uygundur. Ayrıca tüm hareketlerin basitten zora doğru düzenlenmesi, öğrencilerin bildiği ve hoşlandığı aktivitelerle işe başlanması da etkinliklerin düzenlenmesi açısından önemlidir.
Beden eğitimi çalışmalarının, mümkün olduğunca bire bir yaptırılması ve çalışmaların sözel anlatımla birlikte gösterilerek sürdürülmesi sağlanmalıdır. Becerilerin öğretimi sırasında verilen yönergelerin basit, açık ve anlaşılır olmasına dikkat edilmeli, gerekiyorsa yönergeler anlamlı hâle gelene kadar sık sık tekrar edilmelidir. Aynı şekilde öğrenciler becerileri bağımsız yapabilir duruma gelinceye kadar bu becerilerin tekrarlatılmasına önem verilmelidir.
Oynatılacak oyunlar seçilirken çevre koşulları, oyunun istenen amaca uygun olup olmaması, öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, öğrenci sayısı, öğrencilerin yetenekleri dikkate alınmalıdır. Oyunlar bütün öğrencileri aynı derecede aktif kılacak şekilde olmalı, daha az ilgili olan öğrenciler motive edilerek oyuna katılımları sağlanmalıdır.
Halk dansları çalışmalarında basit figürlü olanlar tercih edilmeli figürler işlem basamaklarına ayrılarak öğretilmelidir.
Beden eğitimi dersi mümkün olduğunca çeşitli araç gereçlerle desteklenerek işlenmelidir. Öğrencilerin, ders sırasında bu araç gereçlerin kullanımına özen göstermeleri sağlanarak, bunların bir alışkanlık olarak yerleşmesine dikkat edilmelidir. Ayrıca bu araç gereçlerin kullanımından doğacak tehlikeler öğrencilere açıklanmalı ve alınacak önlemlerle çalışmalarda güvenlik sağlanmalıdır. Bunun yanında hareket yaptırılırken ritm araçlarından yararlanılmalı, müzik eşliğinde, düdükle ya da sayarak tempo tutturulmalı ve böylece öğrencilerin zevk alabileceği bir ortam yaratılmalıdır.
Basketbol, voleybol gibi teknik çalışmalar, mutlaka kendi sahasında, bire bir ya da öğrencilerin özelliklerine göre oluşturulmuş gruplarla yapılmalıdır.
Beden eğitimi dersleriyle diğer dersler arasında paralellik sağlanmalı, konularla ilgili taklit hareketleri, oyunlar, rontlar, halk dansları yaptırılmalıdır. Bu tür çalışmalarla öğrencilerin sosyal beceriler kazanması sağlanmalıdır. Öğrencilerin sosyal bütünleşmeleri açısından beden eğitimi etkinliklerini, mümkün olduğunca normal sınıflardaki öğrencilerle birlikte yapmalarına özen gösterilmelidir.
Beden eğitimi dersindeki etkinliklerde öğrencilerin hareketlerini yapmasını aksatmayacak eşofman, şort vb. rahat giysiler kullanmalarına özen gösterilmeli ve hareketleri bu tür giysilerle yapma alışkanlığı kazandırılmaya çalışılmalıdır. Ayrıca bu derste kullanılan giysilerin temiz ve düzenli olmasına, ders sonrasında bu giysilerin bir sonraki kullanıma hazır hâle getirilmesine yönelik alışkanlıklar kazandırılmalıdır. Ders sonunda öğrencilerin terli vücutlarıyla kalmamaları, gerekli temizliklerini yaptıktan sonra giyinmeleri ve bu davranışları alışkanlık hâline getirmeleri sağlanmalıdır. Ayrıca Beden eğitimi derslerinin sonunda öğrencilerin yeterince dinlenmeleri için vakit ayrılmasına dikkat edilmelidir.
Atatürkçülük konularıyla ilgili;
Ulusal bayramlar, yerel kurtuluş günleri ve Atatürk Haftası başta olmak üzere “Belirli Gün ve Haftalar”dan seçilecek olan günlerdeki Beden eğitimi derslerinde, Atatürk’ün bu günlerin anlam ve önemini vurgulayan sözleriyle, spora ve sporculara verdiği önemi belirten özdeyişlerine yer verilmelidir. Ayrıca çeşitli dramatizasyon etkinlikleri ve şarkılı oyunlar düzenlenmeli, sınıflar yada okullar arası bayrak yarışı, Atatürk koşusu, Atatürk spor karşılaşmaları yaptırılmalıdır.
GENEL AMAÇLAR
1. Sporun sağlık için önemini kavrar.
2. Sağlığını koruma yollarını kavrar.
3. Sporla ilgili temel bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazanır.
4. Duruşlarla ilgili koordinasyonunu geliştirir.
5. Ritm ve müzik eşliğinde düzenli hareketler yapma becerisi kazanır.
6. İş birliği içinde çalışma ve birlikte davranma alışkanlığı kazanır.
7. Sosyal gelişimini sağlayan tavır ve alışkanlıklar kazanır.
8. Vücudunu güçlendirir ve geliştirir.
9. Sinir, kas ve eklem koordinasyonunu geliştirir.
ÖZEL AMAÇLAR
1. Vücudun bölümlerini tanır.
2. Vücudun bölümlerini hareket ettirir.
3. Ayakta duruşlarla ilgili beceriler geliştirir.
4. Diz üstü duruşu ilgili beceriler geliştirir.
5. Oturuş duruşu ilgili beceriler geliştirir.
6. Çeşitli şekillerde diziliş yapar.
7. Çeşitli şekillerde dönüşler yapar.
8. Vücut bölümlerinin esnekliğini artırıcı hareketler yapar.
9. Çeşitli şekillerde yürüyüşler yapar.
10. Yürüme ile koordinasyonunu geliştirir.
11. Koşularla dayanıklılığını geliştirir.
12. Koşularla sür’atini geliştirir.
13. Koşularla koordinasyonunu geliştirir.
14. Çeşitli şekillerde sıçrayışlar yapar.
15. Sıçramalarla koordinasyonunu geliştirir.
16. Atmalarla koordinasyonunu geliştirir.
17. Tutmalarla koordinasyonunu geliştirir.
18. Atma ve tutmalarla koordinasyonunu geliştirir.
19. Kaldırma ve taşımalarla koordinasyonunu geliştirir.
20. Asılma ve sallanmalarla koordinasyonunu geliştirir.
21. Minderde hareketler yapar.
22. Jimnastik sırasında denge geliştirici hareketler yapar.
23. Kasada hareketler yapar.
24. Çember ile hareketler yapar.
25. İp ile hareketler yapar.
26. Taklidî hareketler yapar.
27. Birlikte oyun oynama becerisi geliştirir.
28. Oyunlarda dostça oynamaya özen gösterir.
29. Çeşitli spor dallarını tanır.
30. Basketbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
31. Voleybol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
32. Futbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
33. Halk dansları ve şarkılı danslar ile ilgili temel beceriler kazanır.
34. Halk dansları ve şarkılı danslar ile ilgili koordinasyonunu geliştirir.
35. Okul tarafından düzenlenen gezilere katılmaya istekli olur.
36. Müzikli aktivitelerle ilgili koordinasyonunu geliştirir.
37. Spor malzemelerini tanır.
38. Spor malzemelerini düzenli kullanır.
39. Spor kıyafetlerini temiz ve düzenli kullanır.
40. Spor ve sağlık ilişkisini bilir.
41. Sağlığını korur.
AMAÇ VE DAVRANIŞLAR
(1., 2., 3., 4., 5., 6., 7. ve 8. yıllar)
ÜNİTE I: VÜCUDUMUZU TANIYALIM
Amaç 1: Vücudun bölümlerini tanır.
Davranışlar :
1. Vücudun adı söylenen bölümünü gösterir.
2. Vücudun gösterilen bölümünün adını söyler.
Amaç 2: Vücudun bölümlerini hareket ettirir.
Davranışlar :
1. Vücudunun bir bölümüyle diğer bölümüne dokunur.
2. Vücudunun söylenen bölümüyle çevresindeki nesnelere dokunur.
3. Vücudunun söylenen bölümünü hareket ettirir.
ÜNİTE II: DÜZEN ALIŞTIRMALARI
Amaç 3: Ayakta duruşlarla ilgili beceriler geliştirir.
Davranışlar :
1. “Rahat ol” duruşu yapar.
2. “Hazır ol” duruşu yapar.
3. Parmak ucunda durur.
4. Tek ayak üzerinde durur.
5. Kartal duruşu yapar.
6. Plânör duruşu yapar.
7. Çömelik duruşu yapar.
Amaç 4: Diz üstü duruşu ilgili beceriler geliştirir.
Davranışlar :
1. Kapalı diz üstü duruş yapar.
2. Açık diz üstü duruş yapar.
3. Diz üstü oturuş yapar.
Amaç 5: Oturuş duruşu ilgili beceriler geliştirir.
Davranışlar :
1. Bacaklar kapalı uzun oturuş yapar.
2. Bacaklar açık uzun oturuş yapar.
3. Cephe duruşu yapar.
4. Bank duruşu yapar.
Amaç 6: Çeşitli şekillerde diziliş yapar.
Davranışlar :
1. Yan yana birerli dizilir.
2. Yan yana ikişerli dizilir.
3. Arka arkaya birerli dizilir.
4. Arka arkaya ikişerli dizilir.
Amaç 7: Çeşitli şekillerde dönüşler yapar.
Davranışlar :
1. Yerinde, belirtilen yöne döner.
2. Yürürken, belirtilen yöne döner.
ÜNİTE III:TEMEL HAREKETLER
Amaç 8: Vücut bölümlerinin esnekliğini artırıcı hareketler yapar.
Davranışlar :
1. Kollar gergin durumda, ayak parmakları üzerinde vücudu yukarı doğru esnetir.
2. Bacaklar bitişik durumda, ellerinin parmak uçlarını yere değdirir.
3. Bacaklar bitişik durumda, vücudunu sağa doğru esnetir.
4. Bacaklar bitişik durumda, vücudunu sola doğru esnetir.
5. Eşli, kollar karşılıklı omuzda, bacaklar açık durumda, vücudunu öne doğru esnetir.
6. Yüz üstü yatışta, ayaklar yardımlı olarak tutulurken kolları açık olarak göğsü
yukarı kaldırıp indirir.
7. Eşler karşılıklı el ele tutuşta, karşılıklı olarak tek ayak öne uzatıldığında, diğer
ayakla çömelip doğrulur.
8. Ayakta, başını sağ omzuna değdirir.
9. Ayakta, başını sol omzuna değdirir.
10. Ayakta, çenesini göğsüne değdirir.
11. Ayakta, başını sırtına doğru esnetir.
12. Ayakta, omuzlarını yukarı doğru hareket ettirir.
13. Bacaklar ve kollar açık durumda vücudunu sağa esnetir.
14. Bacaklar ve kollar açık durumda vücudunu sola esnetir.
15. Eller yere paralel, bacaklar bitişik durumda çömelip doğrulur.
16. Ayakta, dizler hafif bükülü ve bitişik, eller dizlerin üstünde, dizlerini sağa çevirir.
17. Ayakta, dizler hafif bükülü ve bitişik, eller dizlerin üstünde, dizlerini sola çevirir.
18. Ayakta, dizlerini yanlara açıp kapatır.
19. Ayakta, ayak bileği ile dairesel hareketler yapar.
20. Ayakta, bacaklar gergin bir bacağını öne doğru açar.
21. Ayakta, bacaklar gergin bir bacağını arkaya doğru açar.
22. Ayakta, bacaklar gergin bir bacağını sağa doğru açar.
23. Ayakta, bacaklar gergin bir bacağını sola doğru açar.
24. Bacaklar bitişik durumda, kalça ile dairesel hareketler yapar.
25. Uzun oturuş durumunda, ayak parmaklarını öne esnetir.
26. Uzun oturuş durumunda, ayak parmaklarını arkaya esnetir.
27. Uzun oturuşta, kollar gergin durumda vücudu bacaklara değdirir.
28. Kalça yerde, dizler bükülü ve bitişik durumda bacakları birlikte sağa değdirir.
29. Kalça yerde, dizler bükülü ve bitişik durumda bacakları birlikte sola değdirir.
30. Kalça yerde, eller yanında yere dayalı, bacaklar açık ve gergin durumda
kalçayı yukarı kaldırıp indirir.
31. Eller ve dizler yerde, sırtı yukarı kaldırırken çeneyi göğse indirir.
32. Eller ve dizler yerde, bel çukurlaştırılırken başı yukarı kaldırır.
Amaç 9: Çeşitli şekillerde yürüyüşler yapar.
Davranışlar :
1. Serbest yürür.
2. Ritme uygun yürür.
3. Parmak ucunda yürür.
4. Topuk üzerinde yürür.
5. Ayak dış kenarlarına basarak yürür.
6. Ayak iç kenarlarına basarak yürür.
Amaç 10: Yürüme ile koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Yürüyüş esnasında komutla yön değiştirerek yürür.
2. Verilen tempoya uygun olarak yürür.
3. Çeşitli nesnelerin içine basarak yürür.
4. Çeşitli nesnelerin arasından yürür.
5. Çizgi üzerinde yürür.
Amaç 11: Koşularla dayanıklılığını geliştirir.
Davranışlar :
1. Ara dinlenmelerle koşar.
2. Ara vermeden yavaş tempoyla koşar.
Amaç 12: Koşularla sür’atini geliştirir.
Davranışlar :
1. Söylenen hedefe koşar.
2. 20 metre hızlı koşar.
3. 50 metre hızlı koşar.
4.100 metre hızlı koşar.
Amaç 13: Koşularla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Komutla değişik yönlere koşar.
2. Tempoya uygun koşar.
3. Elinde araçla koşar.
4. Parmak ucunda koşar.
5. Dizlerini karnına çekerek koşar.
6. Sekerek koşar.
7. Topuklarını kalçaya vurarak koşar.
8. Engellerin arasından koşar.
Amaç 14: Çeşitli şekillerde sıçrayışlar yapar.
Davranışlar :
1. Olduğu yerde çift ayakla sıçrar.
2. Değişik yönlere çift ayakla sıçrar.
3. Olduğu yerde tek ayakla sıçrar.
4. Değişik yönlere tek ayakla sıçrar.
5. Koşarak çift ayakla sıçrar.
6. Çömelik durumda çift ayakla sıçrar.
Amaç 15: Sıçramalarla ile koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Yere çizilmiş şekillerin içine çift ayakla sıçrar.
2. Yere çizilmiş şekillerin dışına çift ayakla sıçrar.
3. Yere çizilmiş şekillerin içine tek ayakla sıçrar.
4. Yere çizilmiş şekillerin dışına tek ayakla sıçrar.
5. Önündeki bir nesnenin üzerinden sıçrar.
6. Eşit aralıklarla dizilmiş nesnelerin üzerinden çift ayakla sıçrar.
7. Eşit aralıklarla dizilmiş nesnelerin üzerinden tek ayakla sıçrar.
8. Önündeki nesnenin üzerine sıçrayıp yere atlar.
Amaç 16: Atmalarla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Oturur durumdayken çeşitli ağırlıklardaki topları çift elle atar.
2. Ayakta, çeşitli ağırlıklardaki topları rastgele çift elle atar.
3. Hareket hâlindeyken çeşitli ağırlıklardaki topları rastgele çift elle atar.
4. Oturur durumdayken çeşitli ağırlıklardaki topları tek elle atar.
5. Ayakta, çeşitli ağırlıklardaki topları tek elle atar.
6. Hareket hâlindeyken çeşitli ağırlıklardaki topları tek elle atar.
7. Ayakta, duran hedefe çift elle top atar.
8. Ayakta, duran hedefe tek elle top atar.
9. Ayakta, hareketli hedefe çift elle top atar.
10. Ayakta, hareketli hedefe tek elle top atar.
11. Hareket hâlindeyken duran hedefe çift elle top atar.
12. Hareket hâlindeyken duran hedefe tek elle top atar.
13. Hareket hâlindeyken hareketli hedefe çift elle top atar.
14. Hareket hâlindeyken hareketli hedefe tek elle top atar.
Amaç 17: Tutmalarla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Oturur durumdayken, kendisine atılan çeşitli büyüklükteki topları tutar.
2. Ayakta, kendisine atılan çeşitli büyüklükteki topları tutar.
3. Hareket hâlindeyken kendisine atılan çeşitli büyüklükteki topları tutar.
Amaç 18: Atma ve tutmalarla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar:
1. Eşli, karşılıklı oturur durumda top atar tutar.
2. Eşli, karşılıklı ayakta top atar tutar.
3. Eşli, karşılıklı hareket hâlindeyken top atar tutar.
4. Müziğin ritmine uygun olarak top atar tutar.
Amaç 19: Kaldırma ve taşımalarla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Uzun oturuşta küçük araçları bir yandan diğer yana kaldırıp koyar.
2. Eşler sırt sırta dönük, uzun oturuşta küçük nesneleri dönerek verir alır.
3. Bağdaş oturuşta küçük nesneleri kısa süreli, çift el ile yukarı kaldırıp indirir.
4. Grup hâlinde arka arkaya dizili iken kollar yukarıda küçük nesneleri önden
arkaya/arkadan öne doğru elden ele verir.
5. Bacaklar açık oturuşta, eller arkada dayalı, bacakları tek tek kaldırır indirir.
6. Bacaklar açık oturuşta, eller arkada dayalı, bacakların ikisini birlikte kaldırır indirir.
7. Uzun oturuşta, küçük nesneleri ayak bileklerinin içi ile kavrayarak kaldırır.
8. Bacaklar açık, ayakta, küçük nesneleri sağ ayağının iç yanıyla alıp, sol ayağının
dış yanına bırakır.
9. Eşler sırtları dayalı, kolları birbirine takılı oturup kalkar.
Amaç 20: Asılma ve sallanmalarla koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Omuz ve alın yüksekliğindeki araçlarda kısa süreli asılır sallanır.
2. Omuz ve alın yüksekliğindeki araçlarda asılarak ayaklar yere değmeden kısa
süreli bekler.
3. Alın yüksekliğindeki araçlara koltuk altı ve ellerle tutunarak asılır sallanır.
ÜNİTE IV: JİMNASTİK
Amaç 21: Minderde hareketler yapar.
Davranışlar :
1. Serbest yuvarlanır.
2. Yüzükoyun sürünür.
3. Kalça üzerinde sürünür.
4. Eller diz üzerindeyken yürür.
5. Diz üzerinde yürür.
6. El arabası hareketi yapar.
7. Düz takla atar.
Amaç 22: Jimnastik sırasında denge geliştirici hareketler yapar.
Davranışlar :
1. “Jimnastik sırası”nda ileri yürür.
2. “Jimnastik sırası”nda karşıdaki hedefe bakarak yürür.
3. “Jimnastik sırası”nda yanda hareketli olan hedefe bakarak yürür.
4. “Jimnastik sırası”nda yüzükoyun öne sürünür.
5. “Jimnastik sırası”nda yüzükoyun arkaya sürünür.
6. “Jimnastik sırası”nda kalça üzerinde öne sürünür.
7. “Jimnastik sırası”nda kalça üzerinde yana sürünür.
8. “Jimnastik sırası”nda kalça üzerinde arkaya sürünür.
9. “Jimnastik sırası”nda belirlenen hedefe top taşır.
10. “Jimnastik sırası”nda yere atlar.
11. “Jimnastik sırası”nda sağa dönüş yapar.
12. “Jimnastik sırası”nda sola dönüş yapar.
13. “Jimnastik sırası”nda arkaya dönüş yapar.
Amaç 23: Kasada hareketler yapar.
Davranışlar :
1. Yan konan kasanın içinden geçer.
2. Tek kasaya çıkar.
3. Tek kasadan iner.
4. Tek kasaya sıçrayarak çıkar.
5. Tek kasadan sıçrayarak iner.
6. Tek kasanın içine sıçrar.
7. Tek kasanın içinden dışına sıçrar.
8. Üst üste konulmuş kasaların üzerine koşarak sıçrar.
Amaç 24: Çember ile hareketler yapar.
Davranışlar :
1. Dik tutulan çemberin içinden geçer.
2. Yere dizilen çemberlerin içinden yürüyerek geçer.
3. Yere dizilen çemberlerin içinden çift ayak sıçrayarak geçer.
4. Yere dizilen çemberlerin içinden tek ayak sıçrayarak geçer.
5. Yere dizilen çemberlerin içinden koşarak geçer.
6. Tuttuğu çemberin içinden geçer.
7. Çember ile ip atlama hareketi yapar.
8. Çemberi yuvarlar.
9. Çemberi elde çevirir.
10. Çemberi belde çevirir.
11. Çemberi atıp tutar.
Amaç 25: İp ile hareketler yapar.
Davranışlar :
1. İpi önde çevirir.
2. İpi yanda çevirir.
3. İpi yukarıda çevirir.
4. Yürürken ipi yanda çevirir.
5. Yürürken ipi yukarıda çevirir.
6. Koşarken ipi yanda çevirir.
7. Koşarken ipi yukarıda çevirir.
8. Yürürken ipi başının üzerinden geçirir.
9. Belirli yükseklikteki ip üzerinden atlar.
10. Kendi çevirdiği ipin içinden atlar..
11. Arkadaşlarının çevirdiği ipin içinden atlar.
ÜNİTE V: BİRLİKTE OYUN OYNAYALIM
Amaç 26: Taklidî hareketler yapar.
Davranışlar:
1. Yapılan bir vücut hareketini taklit eder.
2. Adı söylenen hayvanın hareketini taklit eder.
3. Adı söylenen bir işi taklit eder.
4. Adı söylenen bir aracın hareketini taklit eder.
Amaç 27: Birlikte oyun oynama becerisi geliştirir.
Davranışlar :
1. Oyuna uygun giyinir.
2. Oyuna uygun oyun düzeni alır.
3. Oyunun kurallarına uygun hareketler yapar.

Amaç 28: Oyunlarda dostça oynamaya özen gösterir.
Davranışlar :
1. Oyun kurallarına uymada istekli olur.
2. Oyun kurallarına uymayanları uyarır.
3. Oyun oynarken arkadaşlarıyla uyumlu olur.
4. Oyun oynarken arkadaşlarına zarar verecek davranışlardan kaçınır.
5. Oyun ve yarışmalarda kazanan kişi veya grubu alkışlar.
ÜNİTE VI: SPOR DALLARI
Amaç29: Çeşitli spor dallarını tanır.
Davranışlar :
1. Güreşin, bir spor dalı olduğunu söyler.
2. Yüzmenin, bir spor dalı olduğunu söyler.
3. Masa tenisinin, bir spor dalı olduğunu söyler.
4. Biniciliğin, bir spor dalı olduğunu söyler.
5. Buz pateninin, bir spor dalı olduğunu söyler.
6. Kayağın, bir spor dalı olduğunu söyler.
7. Okçuluğun, bir spor dalı olduğunu söyler.
8. Atletizmin, bir spor dalı olduğunu söyler.
Amaç 30: Basketbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
Davranışlar :
1. Yürüyerek top sürer.
2. Koşarak top sürer.
3. Alçak potaya top atar.
4. Normal potaya top atar.
5. Atılan topu yakalar.
6. Duvardaki bir hedefe göğüs pası atar.
7. Duvardaki bir hedefe yerden pas atar.
8. Top sürerken, savunmadan topu korur.
9. Hareket eden eşe pas verir.
Amaç 31: Voleybol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
Davranışlar :
1. Her yönde voleybol topuna vurur.
2. Topa parmaklar ile baş üstünde vurur.
3. Voleybol topunu baş üstüne atar.
4. Balon ile paslaşır.
5. El içi ile topu ileriye gönderir.
6. Filede karşılıklı balon ile paslaşır.
7. Manşet pas ile topu yukarı atar.
8. Voleybol topu ile paslaşır.
9. Elin içi ile servis atar.
10. Elin üstü ile servis atar.
Amaç 32: Futbol oyunu ile ilgili çalışmalar yapar.
Davranışlar :
1. Ayakları arasında yürüyerek top sürer.
2. Ayaklarıyla koşarak top sürer.
3. Plâse vuruşuyla topa vurur.
4. İç vuruşla topa vurur.
5. Dış vuruşla topa vurur.
6. Kendine atılan topu ayak tabanı ile yakalar.
7. Ayakta paslaşır.
8. İki el ile baş üstünden paslaşır.
9. Top sürerek eş ile paslaşır.
10. Topa baş, diz, kalça ile yere değdirmeden vurur.
11. Hareket eden savunmaya karşı top sürer.
12. Gol pozisyonunda top yere düşmeden kaleye şut atar.
ÜNİTE VII: HALK DANSLARI VE ŞARKILI DANSLAR
Amaç 33: Halk dansları ve şarkılı danslar ile ilgili temel beceriler geliştirir.
Davranışlar :
1. Basit ritmlerle yana düz yürür.
2. Basit ritmlerle diz çekerek yana düz yürür.
3. Basit ritmlerle öne , geriye yürür.
4. Basit ritmlerle yaylanır.
5. Basit ritmlerle sıçrar.
6. Basit ritmlerle koşar
.
Amaç 34: Halk dansları ve şarkılı danslar ile ilgili koordinasyonunu geliştirir
Davranışlar :
1. Kolları değişik şekillerde sabit tutar.
2. Kolları değişik şekillerde sabit tutarken yürür.
3. Kolları değişik şekillerde sabit tutarken yaylanır.
4. Kolları değişik şekillerde sabit tutarken sıçrar.
5. Kolları değişik şekillerde sabit tutarken koşar.
6. Değişik tutuşlarda kolları öne geriye / sağa sola sallar.
7. Değişik tutuşlarda kolları öne geriye / sağa sola sallarken yürür.
8. Değişik tutuşlarda kolları öne geriye / sağa sola sallarken yaylanır.
9. Değişik tutuşlarda kolları öne geriye / sağa sola sallarken sıçrar.
10. Değişik tutuşlarda kolları öne geriye / sağa sola sallarken koşar.
11. Elde tef, kaşık vb. ritm araçlarıyla yürür.
12. Elde tef, kaşık vb. ritm araçlarıyla yaylanır.
13. Elde tef, kaşık vb. ritm araçlarıyla sıçrar.
14. Elde tef, kaşık vb. ritm araçlarıyla koşar.
15. Mendil, kurdele vb. araçlarla yürür.
16. Mendil, kurdele vb. araçlarla yaylanır.
17. Mendil, kurdele vb. araçlarla sıçrar.
18. Mendil, kurdele vb. araçlarla koşar.
19. Dansın ezgisiyle / müziğiyle oynar
ÜNİTE VIII: REKREATİF ETKİNLİKLER
Amaç 35: Okul tarafından düzenlenen gezilere katılmaya istekli olur.
Davranışlar :
1. Okul çevresine yapılan gezilere isteyerek katılır.
2. Okulun sportif etkinliklerini izlemeye gider.
3. Sinema ve tiyatrolara gider.
Amaç 36: Müzikli aktivitelerle ilgili koordinasyonunu geliştirir.
Davranışlar :
1. Müzikle adımlama yapar.
2. Müzikle serbest hareketler yapar.
3. Gösterilen hareketi müzikle yapar.
4. Basit aerobik dansları yapar.
5. Bağımsız aerobik dansları yapar.
6. Müzik ile kendi kendisine egzersiz yapar.
ÜNİTE IX: SPOR MALZEMELERİ VE KULLANIMI
Amaç 37: Spor malzemelerini tanır.
Davranışlar:
1. Adı söylenen spor malzemesini gösterir.
2. Gösterilen spor malzemesinin adını söyler.
3. Spor malzemelerinin adını söyler.
Amaç 38: Spor malzemelerini düzenli kullanır.
Davranışlar:
1. Malzemeyi kullandıktan sonra yerine koyar.
2. Spor malzemelerine zarar vermekten kaçınır.
3. Bozuk ve arızalı malzemeleri kullanmaz.
4. Yaptığı spor etkinliğine uygun aracı kullanır.
Amaç 39: Spor kıyafetini temiz ve düzenli kullanır.
Davranışlar:
1. Spor kıyafetini uygun çanta içinde taşır.
2. Spor kıyafetini belirlenen yerde giyer ve çıkarır.
3. Dersin bitiminde kıyafetini katlayarak çantaya koyar.
4. Spor kıyafetini düzenli olarak temizler.
ÜNİTE X: SPOR VE SAĞLIK
Amaç 40: Spor ve sağlık ilişkisini bilir.
Davranışlar:
1. Düzenli spor yapmanın bedensel gelişime katkı sağladığını söyler.
2. Düzenli spor yapmanın ruh sağlığımız için yararlı olduğunu söyler.
3. Düzenli spor yapmanın kaslarımızı kuvvetlendirdiğini söyler.
4. Düzenli spor yapmanın eklemlerimizi geliştirdiğini söyler.
5. Düzenli spor yapmanın fazla kiloların atılmasını sağladığını söyler.
6. Düzenli spor yapmanın vücuda enerji verdiğini söyler.
Amaç 41: Sağlığını korur.
Davranışlar :
1. Spor çalışmalarının bitiminde üzerini değiştirir.
2. Terliyken soğuk içecekler içmez.
3. Yemeklerden sonra ağır ve zorlayıcı hareketler yapmaz.
4. Hasta olduğu zaman yorucu oyunlar oynamaz.
5. Aşırı güneşli ve soğuk havalarda dışarıda oyun oynamaz.
ÜNİTELER
ÜNİTE I: VÜCUDUMUZU TANIYALIM
A. Vücudun Bölümleri
B. Vücudun Bölümlerinin Hareketleri
ÜNİTE II: DÜZEN ALIŞTIRMALARI
A. Ayakta Duruşlar
B. Diz üstü Duruşu
C. Oturuş Duruşu
Ç. Dizilmeler
D. Dönüşler
ÜNİTE III: TEMEL HAREKETLER
A. Vücut Esnekliğini Artırıcı Hareketler
B. Yürümeler
C. Koşular
Ç. Sıçramalar
D. Atma ve Tutmalar
E. Kaldırma ve Taşımalar
F. Asılma ve Sallanmalar
ÜNİTE IV: JİMNASTİK
A. Minderde Hareketler
B. Denge Hareketleri
C. Kasada Hareketler
Ç. Çember ile Hareketler
D. İp ile Hareketler
ÜNİTE V: BİRLİKTE OYUN OYNAYALIM
A. Taklidî Hareketler
B. Birlikte Oyun Oynama
ÜNİTE VI: SPOR DALLARI
A. Başlıca Spor Dalları
B. Basketbol
C. Voleybol
Ç. Futbol
ÜNİTE VII: HALK DANSLARI VE ŞARKILI DANSLAR
A. Halk Dansları
B. Şarkılı Danslar
ÜNİTE VIII: REKREATİF ETKİNLİKLER
A. Geziler
B. Müzikli Aktiviteler
ÜNİTE IX: SPOR MALZEMELERİ VE KULLANIMI
A. Spor Malzemeleri
B. Spor Malzemelerinin Kullanımı
C. Spor Kıyafetlerinin Kullanımı
ÜNİTE X: SPOR VE SAĞLIK
A. Spor ve Sağlık İlişkisi
B. Sağlığımızı Koruyalım
ÖRNEK İŞLENİŞ
Dersin Adı : Beden eğitimi
Ünitenin Adı : Birlikte Oyun Oynayalım
Süre : 40 + 40 dakika
Konunun Adı : Birlikte Oyun Oynama
Yöntem ve Teknikler: Anlatım, gösteri
Öğretim Materyalleri: Top, kalem ,karton madalyon
Amaç : Birlikte oyun oynama becerisi geliştirir.
Davranışlar :
1. Oyuna uygun giyinir.
2. Oyuna uygun oyun düzeni alır.
3. Oyunun kurallarına uygun hareketler yapar.

Amaç : Oyunlarda dostça oynamaya özen gösterir.
Davranışlar :
1. Oyun kurallarına uymada istekli olur.
2. Oyun kurallarına uymayanları uyarır.
3. Oyun oynarken arkadaşlarıyla uyumlu olur.
4. Oyun oynarken arkadaşlarına zarar verecek davranışlardan kaçınır.
5. Oyun ve yarışmalarda kazanan kişi veya grubu alkışlar.
Öğretmen öğrencilerin istop oyunu oynayabilmesi için daha önceden “Topu havaya atma”, “Havaya atılan topu tutma” vb. davranışları kazanmış olmalarına dikkat etmelidir.
Bu derste öğretmen, yukarıda belirtilen ön koşul davranışları kazanmış olan Ebru, Ali, Ahmet ve Burcu’ya kurallarına uygun olarak istop oyunu oynatacaktır. Oyunla ilgili performans alımında oyun, öğrencilerle ilk kez oynanacağından bu amaçla ilgili olarak öğretim öncesi performans alınmamıştır.
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ
Öğretmen, oyuna uygun giyinen öğrencileri bahçeye çıkarır. Öğrencilere yüzleri içe dönük, halkada ısınma hareketleri ve hafif tempoda koşu yaptırır.
Öğretmen eline bir top alarak halkanın içine geçer. Öğrencilere “Çocuklar bugün sizlerle bir oyun oynayacağız. Bu oyunun adı “İstop”dur. Oyun sonunda kazanan arkadaşınız bir madalyon alacak” der. “Bu oyun için bir tane topa gereksinimimiz var” diyerek elindeki topu öğrencilere gösterir. “Bu oyunun nasıl oynandığını anlatacağım, beni dikkatlice izleyin.” der. “Bu oyunda istediğimiz bir arkadaşımızın adını söyleyerek, topu havaya atacağız. Top yere düşmeden tutmaya çalışacağız. Ne yapacağımızı, kim söylemek ister?” diyerek, istekli öğrencilere oyunun kuralını tekrar ettirir. Öğretmen “Şimdi herkes sırayla bir arkadaşının adını söyleyerek, topu havaya atacak. Adı söylenen topu tutmaya çalışacak” der. “İlk olarak oyunu ben başlatıyorum. Ebru” diyerek, topu havaya atar. Ebru topu tuttuğunda öğretmen “Aferin Ebru kendi adın söylendiğinde, havaya atılan topu tuttun” diyerek doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen Ebru’ya “Oyuna devam et.” der. Ebru yanlış tepki verirse öğretmen “Ebru bir arkadaşının adını söyleyerek topu havaya at.” diyerek tam sözel ipucu verir. Ebru ad söyleyerek, topu havaya attığında doğru tepkisini pekiştirir. Ebru yine yanlış tepki verirse öğretmen kendisi başka bir top alır. Ebru’ya “Beni dikkatlice izle. Ben ad söyleyerek topu havaya atacağım. Sende benim yaptığım gibi ad söyleyerek topu havaya at.” der ve topu havaya atarak Ebru’ya tam model olur. Ebru ad söyleyip topu havaya attığında “Aferin Ebru ad söyleyerek topu attın.” der. Doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen, öğrenciler ad söyleyerek, topu havaya attıklarında ve adları söylendiğinde havaya atılan topu tuttuklarında,doğru tepkilerini pekiştirir.
Öğretmen “Çocuklar havaya atılan topu tutamadığımızda ne yapacağız? Adı söylenen arkadaşınız kendine atılan topu tutamadığında, sizler bahçe içinde koşarak kaçacaksınız. Topu düşüren arkadaşınız “istop” dediğinde olduğunuz yerde duracaksınız. Şimdi beni izleyin.” der. Ali’yi yanına çağırır. Ona “Topu al, benim adımı söyleyerek, topu havaya at.” der. Öğretmen Ali’nin havaya attığı topu yere düşürür. Top yere düştüğünde kaçan Ali’nin doğru tepkilerini pekiştirir. Öğretmen, Ali yanlış tepki verdiğinde “Top yere düştüğünde istop denilinceye kadar kaç.” diyerek tam sözel ipucu verir. Ali’nin doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen “istop” diyerek, yere düşen topu tutar. İstop denildiğinde yerinde duran Ali’nin doğru tepkilerini pekiştirir. Ali yanlış tepki verdiğinde “İstop denildiğinde olduğun yerde dur.” diyerek tam sözel ipucu verir. Ali’nin doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen, “Çocuklar Ali’yle beni izlediniz. Şimdi hep beraber oyun oynayalım. Oyunu ben başlatıyorum.” diyerek topu havaya atar. Oyunun öğrenilen kısmı öğrencilerle birlikte oynanır. Doğru davranışlar pekiştirilir. Yanlış davranışlar için ipuçları verilir. Öğretmen, “Çocuklar topu yere düşüren arkadaşınız “istop” dediğinde hepiniz olduğunuz yerde duracaktınız. Peki sonra ne olacak? Arkadaşınız sizi topla vurmaya çalışacak. Vurulan kişi, oyundan çıkarken, bir arkadaşının adını söyleyerek, topu havaya atacak.” der. Daha sonra öğretmen, Ali’ye “Benim adımı söyleyerek, topu havaya at.” der. Ali topu atar. Öğretmen topu yere düşürür. Öğretmen “Çocuklar yere düşen topu “istop” diyerek tuttum. Şimdi sizlerden birini topla vuracağım” der. Topu Metin’e atarak onu vurur. Metin bir ad söyleyerek, topu havaya atar ve oyundan çıkar. Öğretmen, Öğrencilerin kendilerine atılan topu tutamayıp arkadaşlarını vurduklarında ve vurulan kişi ad söyleyerek, topu havaya atıp çıktığında doğru davranışlarını pekiştirir. Öğrenciler vurulamadığında öğretmen oyunu yeniden başlatır.
Daha sonra öğretmen, “Çocuklar vurmak için arkadaşımıza top atıp, vuramadığımızda ne yapacağız? Vurmak için kendisine top atılan arkadaşımız topu havaya atarak, oyunu başlatacak. Oyun bu kurallara uygun olarak devam edecek. En son kalan kişi oyunu kazanacak. Kazanan arkadaşınız madalyonu alacak ve hepimiz kazanan arkadaşımızı alkışlayacağız” der. Öğretmen oyunu öğrencilerle oynamaya devam eder. Öğretmen, oyunun kurallarına uygun olan öğrenci davranışlarını pekiştirir, uygun olmayan davranışlar için gerekli ipuçlarını kullanarak oyunun devamını sağlar. Oyun sırasında ipuçlarını sistematik olarak geri çeker. Her oyunda kazanan öğrencilere ödül vererek pekiştirir ve dersin işlenişini tamamlar.
Değerlendirme
Öğrencilerin istop oyununu kurallarına uygun ve bağımsız olarak oynamaları sağlanana kadar diğer derslerde çalışmalara devam edilir.
GÖZLEM FORMU
Öğrencinin;
Adı :
Soyadı :
Öğrencide Gözlenecek Davranışlar
DERECELER
Her Zaman
Sıklıkla
Bazen
Nadiren
Hiçbir Zaman
1. Oynayacağı oyuna uygun giyinir mi ?





2. Oynayacağı oyuna uygun oyun düzeni alır mı?





3. Oynayacağı oyunun kurallarına uygun hareketler yapar mı?





4. Oyun kurallarına uymaya istekli mi?





5. Oyun kurallarına uymayanları uyarır mı?





6. Oyun oynarken arkadaşlarıyla uyumlu olur mu ?





7. Oyun oynarken arkadaşlarına zarar verecek davranışlardan kaçınır mı?





8. Oyun ve yarışmalarda kazanan kişi ve grubu alkışlar mı?





Öğretmen hazırladığı gözlem formuna, öğrencilerin göstermiş oldukları performansları dikkate alarak, gerçekleşen davranışları “+”,gerçekleşmeyen davranışları “-” simgesiyle işaretler ve öğrencilerin başarıları hakkında bir sonuca ulaşır.

Hiç yorum yok: