1 Ekim 2007 Pazartesi

İŞ EĞİTİMİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI

AÇIKLAMALAR
İş Eğitimi dersi öğretim programı konuları dört yılda işlenecek şekilde düzenlenmiştir.
İş Eğitimi etkinlikleri, Resim İş etkinlikleri gibi çocukları duygusal açıdan rahatlatıcı ve el becerileri ile el göz koordinasyonunu geliştirici özelliğiyle büyük önem taşır. Öğrenciler duygu ve düşüncelerini yaptıkları işlerle ifade etmekten büyük bir haz duyarlar. Bu nedenle İş Eğitim dersindeki etkinlikler çocukların bu yönünü doyurucu bir şekilde işlenmelidir.
İş Eğitimi dersi, konularla ilgili bilgi ve becerileri kazandırmanın yanında, öğrencinin kişiliğinin gelişmesi, düzenli iş yapabilme alışkanlıklarının kazandırılması açısından da büyük önem taşır. Bu açıdan araçların doğru kullanımı ve bakımı ile iş bitiminde yerine konması gibi alışkanlıkların geliştirilmesine dikkat edilmelidir. Ayrıca kullanılan araç gereçlerin en ekonomik şekilde temin edilmesi ve kullanılması alışkanlığının geliştirilmesi, özellikle üzerinde durulması gereken konulardır.
İş Eğitimi dersinde, her çalışmada kullanılacak araç gereçler o çalışmanın başında öğrencilere tanıtılmalı ve doğru kullanımları gösterilmelidir. Bu nedenle “İş Eğitimi Dersinde Kullanılan Araç Gereçler” başlığı altında yer alan amaçlar, her ünitede ayrı ayrı gerçekleştirilecek biçimde düşünülmüştür. Konuların işlenişinde öğretmen bu durumu dikkate alacak biçimde bir düzenleme yapmalıdır. Ayrıca öğretmen, araç gereçlerin (özellikle maket bıçağı, kıl testere, oyma kalemi vb.) hatalı tutuluşu ve yanlış kullanımlarından doğabilecek kazaları öğrencilere anlatmalı ve bu konuda gerekli önlemleri alarak güvenliği sağlamalıdır.
İş Eğitimi dersinde yapılacak çalışmalarda basitten karmaşığa doğru bir öğretim yolu izlenmelidir. Çalışmalarda birbirinin ön koşulu olan basamaklarda bir önceki basamak ele alınmadan bir sonraki basamağa geçilmemesine özen gösterilmelidir. Yapılacak etkinlikler, öğrencilerin performansları ve bireysel farklılıkları dikkate alınarak seçilmelidir. Ayrıca İş Eğitimi ile ilgili çalışmalar yapılırken sözel anlatım yanında öğrencinin doğrudan görerek öğrenmesi için gerekli düzenlemeler de öğretmen tarafından yapılmalıdır.
İş Eğitimi dersinin; çocuğun günlük yaşamını bağımsız olarak sürdürebilmesi ve üretici bir birey olarak topluma katılabilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri kazandırmak gibi temel amaçları olduğu dikkate alınarak, çalışmalar her öğrencinin gereksinim duyduğu alanlara göre belirlenmelidir. Bu belirleme yapılırken öğrencinin bireysel özellikleri ve yaşadığı çevrenin koşulları da dikkate alınmalıdır.
Bu dersin işlenişinde, konuların özelliğine göre olabildiğince gerçek ya da yapılandırılmış ortamlardan yararlanılmalıdır. Ayrıca bir işe başlamadan önce öğrencilerin o iş üzerinde düşünmelerine olanak yaratarak; ne yapmak istediği, nasıl yapmak istediği, hangi araç gereçleri kullanacağı vb. konularda bol bol konuşturulmalı, çalışmalarıyla ilgili uygun kararlar almaları ve iş sırasını belirlemeleri sağlanmalıdır.
İş Eğitimi dersi, diğer derslerin uygulama alanı niteliğindedir. Bu nedenle dersler arasında paralellik sağlanmalı, diğer derslerde teorik olarak işlenen konuların bu derste uygulama olanağı yaratılmalıdır.
İş Eğitimi dersinin amacı, öğrencileri ilgili konularda birer usta olarak yetiştirmek değil, iş öncesi yapacağı davranışları, iş yaparken ve iş yaptıktan sonra uyacağı kuralları da kazandırarak onları günlük yaşama hazırlamak olmalıdır. Bunun yanında onlara metotlu çalışma alışkanlığı kazandırma, sorumluluk almalarını sağlama, birbiriyle iş birliği yapma ve yardımlaşma duygularını geliştirme gibi amaçların gerçekleşmesine de çalışılmalı, ortaklaşa yapılacak işler için öğrencilerin iş bölümü yapmalarına ve paylarına düşen işi en uygun şekilde tamamlamalarına dikkat etmeleri sağlanmalıdır.
Her çocuk gibi zihinsel engelli çocuklarda da başarılı olma, kendine güven duyma, başkaları tarafından onaylanma ve beğenilme güdülerinin doyurulmasının çok önemli olduğu unutulmamalıdır. Buna yönelik olarak çocukların bu derste yaptıkları çalışmalar sergilenmeli ve öğrencilere çalışma sonunda ürettikleri işleri koruma alışkanlığı kazandırılmalıdır.
GENEL AMAÇLAR
1. Temel iş alışkanlıkları kazanır.
2. Tertipli, düzenli çalışma alışkanlığı kazanır.
3. Ev yaşamı için gerekli olan temel bilgi ve becerileri kazanır.
4. Çeşitli araç gereçleri uygun ve ekonomik bir şekilde kullanma alışkanlığı kazanır.
5. Sağlık şartlarına uygun olarak yiyecek ve içecek hazırlama becerisi kazanır.
6. El becerilerini geliştirir.
7. Çalışma kurallarına uyar.
8. Üretici olarak kendini gerçekleştirir.
9. Yeteneklerini keşfederek en verimli şekilde kullanır.
ÖZEL AMAÇLAR
1. Çalışmalarda kullanılan araç gereçleri tanır.
2. Çalışmalara hazırlık yapar.
3. Araç gereçlerin kullanımına özen gösterir.
4. Çalışmalarında temiz ve düzenli olmaya özen gösterir.
5. Maket bıçağı kullanırken dikkat edilecek noktaları bilir.
6. Maket bıçağı kullanır.
7. Maket bıçağı ile mukavva kesme çalışmaları yapar.
8. Mukavva şekillendirme çalışmaları yapar.
9. Boncuk dizer.
10. Boncukla çalışmalar yapar.
11. Kil hamuru hazırlar.
12. Tuz seramiği hamuru hazırlar.
13. Tutkal seramiği hamuru hazırlar.
14. Kâğıt hamuru hazırlar.
15. Yoğurma maddeleri ile çalışmalar yapar.
16. Yoğurma maddeleri ile çalışırken dikkat edilecek noktaları bilir.
17. Alçı bulamacı hazırlar.
18. Kalıpla alçı çalışması yapar.
19. Alçı kütleyi yontarak ve oyarak şekillendirme yapar.
20. Alçıdan inşa işleri yapar.
21. Pense ile tel büker.
22. Bakır/alüminyum levhayı döver.
23. Metal malzemelerle çalışmalar yapar.
24. Ağaç malzemeyi zımparalar.
25. Ağaç malzemeleri yapıştırır.
26. Kıl testereyi kullanırken dikkat edilecek noktaları bilir.
27. Kıl testere ile ağaç malzemeyi keser.
28. Oyma kalemi ile ağaç malzemeyi oyar.
29. Ağaç yakma aletiyle ağaç malzemeyi yakar.
30. Ağaç malzemeyle çalışmalar yapar.
31. Şişe ilmik atar.
32. Tığla zincir çeker.
33. Tığ ve şişle örgü işleri yapar.
34. Temel makrome düğümü yapar.
35. Makrome işleri yapar.
36. İğneye iplik geçirir.
37. Elinde kumaş diker.
38. Dikiş işleri yapar.
39. İki delikli düğme diker.
40. Kumaş üzerine dikerek aplike yapar.
41. Kumaş üzerine yapıştırarak aplike yapar.
42. Kumaşı şablonla desenler.
43. Kumaş üzerine basit işlemeler yapar.
44. Bağlama batik çalışması yapar.
45. Kumaşla çalışmalar yapar.
46. Dokuma yapar.
47. Tornavida ile vidalama işi yapar.
48. Ampul değiştirir.
49. Musluğa conta takar.
50. Çekiçle çivi çakar.
51. Tırmık kullanır.
52. Kürek kullanır.
53. Bel kullanır.
54. Çapa kullanır.
55. Kazma kullanır.
56. Bahçe tarımında araç gereç kullanır.
57. Bahçe düzenlemeyi bilir.
58. Fide diker.
59. Hortumla bahçe sular.
60. Bahçe bakımı için yapılması gerekenleri bilir
61. Saksıya çiçek fidesi diker.
62. Sürülebilen gıda maddelerini ekmeğe sürer.
63. Sandviç yapar.
64. Suda yumurta pişirir.
65. Meyve ve sebze yıkar.
66. Meyve ve sebze rendeler.
67. Yiyeceği bıçakla dilimler.
68. Cacık yapar.
69. Yağda yumurta pişirir.
70. Salata yapar.
71. Tost yapar.
72. Hazır çorba pişirir.
73. Hazır puding yapar.
74. Makarna pişirir.
75. Pilâv yapar.
76. Ayran yapar.
77. Limonata yapar.
AMAÇ VE DAVRANIŞLAR
(5., 6., 7. ve 8. yıllar)
İŞ EĞİTİMİ DERSİNDE KULLANILAN ARAÇ GEREÇLER
Amaç 1: Çalışmalarda kullanılan araç gereçleri tanır.
Davranışlar:
1. Adı söylenen araç gereci gösterir.
2. Gösterilen araç gerecin adını söyler.
Amaç 2: Çalışmalara hazırlık yapar.
Davranışlar:
1. İşe uygun giyinir.
2. Yapacağı çalışmaya uygun araç gereci alır.
3. Yapacağı çalışma için gerekli ortamı hazırlar.
Amaç 3: Araç gereçlerin kullanımına özen gösterir.
Davranışlar:
1. Kullandığı malzemeleri israf etmekten kaçınır.
2. Araç gereçlerin temizlik ve bakımını yapar.
3. Çalışmalardan artan malzemeleri sonraki çalışmalarına saklar.
Amaç 4: Çalışmalarında temiz ve düzenli olmaya özen gösterir.
Davranışlar:
1. Çalışma yaptığı ortamı temizler.
2. Çalışma bittikten sonra elini, yüzünü yıkar.
ÜNİTE I: KAĞIT İŞLERİ
Amaç 5: Maket bıçağı kullanırken dikkat edilecek noktaları bilir.
Davranışlar:
1. Maket bıçağının ucunun fazla çıkarılmayacağını söyler
2. Kesme işleminden önce kesilecek yere maket bıçağıyla iz yapılacağını söyler.
3. Düz çizgilerin cetvel yardımıyla kesileceğini söyler
Amaç 6: Maket bıçağı kullanır.
Davranışlar:
1. Kesici kısmı karşıya bakacak şekilde duran maket bıçağını alır.
2. Maket bıçağını, sürgü kısmı üste gelecek şekilde tutar.
3. Baş parmağını sürgüyü hareket ettiren açma kapama yeri üzerine koyar.
4. Açma kapama yerini, bıçağın bir kısmı dışarı çıkana kadar iter.
5. İtilen parçayı geri çekerek kilitler.
6. Bıçağın keskin kısmını, keseceği malzemenin üstüne getirir.
7. Bıçağı malzemenin üstüne bastırarak çeker.
Amaç 7: Maket bıçağı ile mukavva kesme çalışmaları yapar.
Davranışlar:
1. Mukavvayı rastgele keser.
2. Mukavvayı bir çizgi üzerinden keser.
3. Mukavva üzerindeki basit bir şekli keserek çıkarır.
Amaç 8: Mukavva şekillendirme çalışmaları yapar.
Davranışlar:
1. Mukavvayı şekillendirerek figür yapar.
2. Mukavvayı şekillendirerek basit araç gereç yapar.
3. Mukavvayı şekillendirerek süs eşyası yapar.
4. Mukavvayı şekillendirerek maket yapar.
ÜNİTE II: BONCUK İŞLERİ
Amaç 9: Boncuk dizer.
Davranışlar:
1. Boncuğu alır.
2. İpin/telin ucundan tutar.
3. Deliğini görecek şekilde boncuğu tutar.
4. Telin/ipin ucunu boncuğun deliğinden geçirir.
Amaç10: Boncukla çalışmalar yapar.
Davranışlar:
1. Boncukları dizerek/yapıştırarak süs eşyaları yapar.
2. Boncukları dizerek/yapıştırarak süsleme çalışmaları yapar.
ÜNİTE III: YOĞURMA MADDELERİ
Amaç 11: Kil hamuru hazırlar.
Davranışlar:
1. Kaba kil koyar.
2. Kaba su ilâve eder.
3. Malzemeleri karıştırır.
4. Malzemeleri hamur hâline gelinceye kadar yoğurur.
5. Kil ele yapışmayacak kıvama gelinceye kadar bekler.
Amaç 12: Tuz seramiği hamuru hazırlar.
Davranışlar:
1. Kaba un koyar.
2. Kaba tuz ilâve eder.
3. Kaba su ilâve eder.
4. Karışıma toz boya ilâve ederek karıştırır./ Malzemeleri karıştırır.
5. Malzemeleri kullanılacak kıvama gelinceye kadar yoğurur.
Amaç 13: Tutkal seramiği hamuru hazırlar.
Davranışlar:
1. Kaba nişasta/un koyar.
2. Kaba ağaç tutkalı ilâve eder
3. Kaba su ilâve eder
4. Malzemeleri karıştırır.
5. Malzemeleri kullanılacak kıvama gelinceye kadar yoğurur.
Amaç 14: Kâğıt hamuru hazırlar.
Davranışlar:
1. Gazete, tuvalet kağıdı vb. kağıtları yırtar.
2. Tencereye su koyar.
3. Ocağı yakar.
4. Tencereyi ocağa koyar.
5. Suyu kaynatır.
6. Kaynayan su içine bir miktar çamaşır sodası atar.
7. Kaynayan suya yırtılmış kağıt parçalarını atar.
8. Belli bir süre kaynatır.
9. Ocağı söndürür.
10. Tenceredeki kağıt parçalarının suyunu sıkarak, çıkarır.
11. Başka bir kap alır.
12. Bir miktar un koyar.
13. Bir miktar su koyar.
14. Malzemeleri bulamaç halinde karıştırır.
15. Kağıt parçalarını bulamacın içine koyar.
16. Malzemeyi kullanılacak kıvama gelinceye kadar yoğurur.
Amaç 15: Yoğurma maddeleri ile çalışırken dikkat edilecek noktaları bilir.
Davranışlar:
1. Malzemelerin çalışılacak kıvamda hazırlanması gerektiğini söyler.
2. Kil, tuz seramiğinin kurumaması için ıslak bez / naylonla üzerinin kapatılacağını
söyler.
3. Yoğurma maddeleriyle hazırlanan objelerin serin bir yerde kurutulacağını söyler.
Amaç 16: Yoğurma maddeleri ile çalışmalar yapar.
Davranışlar:
1. Kalıp kullanarak yoğurma maddelerini şekillendirir.
2. Yoğurma maddelerini şekillendirerek insan, hayvan vb. figürler yapar.
3. Yoğurma maddelerini şekillendirerek basit araç gereç yapar.
4. Yoğurma maddelerini şekillendirerek süs eşyası yapar.
ÜNİTE IV: ALÇI İŞLERİ
Amaç 17: Alçı bulamacı hazırlar.
Davranışlar:
1. Kaba su koyar.
2. Kaba alçı ilâve eder.
3. Malzemeleri karıştırır.
Amaç 18: Kalıpla alçı çalışması yapar.
Davranışlar:
1. Kalıbı çıkarılacak objeyi alır.
2. Kalıbın içine sıvı yağ/arap sabunu sürer.
3. Gerekiyorsa alçı bulamacına boya koyar.
4. Hazırlanan alçıyı kalıba döker.
5. Kurumasını bekler.
6. Donan alçıyı kalıptan çıkarır.
7. Şekil verilmiş alçıyı sulu/guaş boyayla boyar.
8. Boyanmış objeyi vernikler.
Amaç 19: Alçı kütleyi yontarak ve oyarak şekillendirme yapar.
Davranışlar:
1. Alçı kütlesini istediği şekilde oyar.
2. Alçı kütlesi üzerindeki basit bir şekli oyar.
3. Alçı kütlesi üzerindeki deseni oyar.
Amaç 20: Alçıdan inşa işleri yapar.
Davranışlar:
1. Çizilen şekle uygun alçı kütleleri alır.
2. Şekle uygun kütleleri yapıştırarak birleştirir.
3. Yüzeyleri boyar.
4. Boyanmış yüzeyleri vernikler.
ÜNİTE V: METAL İŞLERİ
Amaç 21: Pense ile tel büker.
Davranışlar:
1. Pensenin sapından tutar.
2. Pensenin ağız kısmını açar.
3. Bükülecek teli, pensenin ağız kısmına yerleştirir.
4. Penseyi soldan sağa / sağdan sola hareket ettirir.
Amaç 22: Bakır/alüminyum levhayı döver.
Davranışlar:
1. Bakır/alüminyum levhayı yumuşak bir zemin üzerine koyar.
2. Dövme işini yapacağı aracı alır.
3. Aracı levhanın üzerine getirir.
4. Diğer eliyle levhayı tutar.
5. Levha üzerinde hafif vuruşlar yapar.
Amaç 23: Metal malzemelerle çalışmalar yapar.
Davranışlar:
1. Tel,bakır ve alüminyum malzemeyi şekillendirerek basit araç gereç yapar.
2. Tel,bakır ve alüminyum malzemeyi şekillendirerek bitki, hayvan vb. figürler yapar.
3. Tel,bakır ve alüminyum malzemeyi şekillendirerek süs eşyası yapar.
ÜNİTE VI: AĞAÇ İŞLERİ
Amaç 24: Ağaç malzemeyi zımparalar.
Davranışlar:
1. Ağaç malzemeyi alır.
2. Zımparanın düz yüzeyi üste gelecek şekilde tutar./ Takoza sararak tutar.
3. Zımparayı ağaç yüzeye koyar.
4. Zımparayı ağacın deseni yönünde sürer.
5. Yüzeyin tamamı pürüzsüz hâle gelene kadar zımparayı hareket ettirir.
Amaç 25: Ağaç malzemeleri yapıştırır.
Davranışlar:
1. Ağaç malzemelerden birini alır.
2. Elindeki parçayı diğer parçanın yapıştırılacak yerinin üzerine koyar.
3. Ağaç malzemelerin yapıştırılacak yerlerini işaretler.
4. Elindeki parçayı diğer parçanın üzerinden alır.
5. Ağaç malzemelerin işaretlenen yerlerine tutkal sürer.
6. Ağaç malzemelerin tutkal sürülen yerlerini üst üste getirir.
Amaç 26: Kıl testereyi kullanırken dikkat edilecek noktaları bilir.
Davranışlar:
1. Kıl testerenin fazla bastırılmadan hareket ettirileceğini söyler.
2. Kıl testereye sabun sürülerek, kolay hareket ettirileceğini söyler.
Amaç 27: Kıl testere ile ağaç malzemeyi keser.
Davranışlar:
1. Kesilecek ağaç malzemeyi alır.
2. Kesilecek ağaç malzemeyi kesme oyma sehpasına koyar.
3. Ağaç malzemeyi sabitler.
4. Testereyi sapından tutar.
5. Testereyi ağaç malzeme üzerindeki başlama noktasından hareket ettirir.
Amaç 28: Oyma kalemi ile ağaç malzemeyi oyar.
Davranışlar:
1. Oyma kalemini sapından tutar.
2. Oyma kaleminin ucunu ağaç malzemenin oyulacak yerine getirir.
3. Oyma kalemini bastırarak malzemenin oyulacak kısmını kaldırır.
Amaç 29: Ağaç yakma aletiyle ağaç malzemeyi yakar.
Davranışlar:
1. Yakma aletini alır.
2. Fişi prize takar.
3. Yakma işini yapan çubuğun plâstik kısmından tutar.
4. Açma kapama düğmesini “açık” konuma getirir.
5. Çubuğun ısınmasını bekler.
6. Çubuğun ucunu, yakılacak malzemenin üzerine getirir.
7. Ucu, desenin çizgileri üzerinde bastırarak hareket ettirir.
8. Açma kapama düğmesini “kapalı” konuma getirir.
9. Fişi prizden çeker.
10. Yakma aletini, yanmayan bir zemin üzerine bırakır.
Amaç 30: Ağaç malzemeyle çalışmalar yapar.
Davranışlar:
1. Ağaç malzemeyi şekillendirerek basit araç gereç yapar.
2. Ağaç malzemeyi şekillendirerek süs eşyası yapar.
3. Ağaç malzemeyi şekillendirerek maket yapar.
ÜNİTE VII: TEKSTİL İŞLERİ
Amaç 31: Şişe ilmik atar.
Davranışlar:
1. Şişi alır.
2. Yeterli uzunlukta ipi alır.
3. İpin ucunu şiş üzerinde düğümleyerek sabitler.
4. İpi sabitlediği şişi eline alır.
5. Diğer elinin işaret parmağına ipi dolayarak halka yapar.
6. İpin yumak tarafını diğer parmaklarıyla tutar.
7. Şişi, aşağıdan yukarıya doğru halkanın içinden geçirir.
8. İşaret parmağındaki ipi bırakır.
9. Yumak tarafındaki ipi çekerek, ilmiği sıkılaştırır.
10. İlmikli olan şişi diğer eline alır.
11. Şişi tuttuğu elinin işaret parmağına ipi sarar.
12. Boş şişi diğer eline alır.
13. Boş şişi ilmiğin içine sokar.
14. Boş şişe ipi dolar.
15. İp dolanmış şişi ilmeğin içinden geri çeker.
16. İçinden ip geçirilen ilmiği boş bırakır.
Amaç 32: Tığla zincir çeker.
Davranışlar:
1. İpi alır.
2. İpin ucunu çevirerek halka yapar.
3. Halka yaptığı ipi, baş ve orta parmağı ile tutar.
4. Kıvrık ucu yukarıda kalacak şekilde tığı tutar.
5. İpi işaret parmağına birkaç kez sarar.
6. Tığı halkanın içine sokar.
7. İşaret parmağındaki ipi halkanın içinden geçirerek sıkılaştırır.
Amaç 33: Tığ ve şişle örgü işleri yapar.
Davranışlar:
1. Örgü işiyle süs eşyası yapar.
2. Örgü işiyle süsleme yapar.
3. Örgü işiyle örtü, lif vb. eşyalar yapar.
4. Örgü işiyle bere, atkı vb. giysiler yapar.
Amaç 34: Temel makrome düğümü yapar.
Davranışlar:
1. Bir parça ipi masanın üzerine uzatır.
2. Çalışacağı uzunlukla başka bir ipi eline alır.
3. Elindeki ipi çift kat yapar.
4. Katlanmış ipin katlı kısmını yatay duran ipin altından geçirir.
5. Elindeki ipin uçlarını aynı ipin halka oluşturan kısmından geçirir.
6. Uçları aşağı doğru çekerek sıkıştırır.
7. Aynı işlem basamaklarını ikinci bir ip için de tekrarlar.
8. Düğümün sağdaki ipini, sağ elde gergin tutar.
9. Sol ipi, sol eliyle tutar.
10. İpi küçük yarım halka oluşacak şekilde kavislendirir.
11. Sağ ipin altından, halkanın içinden sola doğru çekerek geçirir.
12. Bir kez daha, sağ ipin altından, halkanın içinden sola doğru çekerek geçirir.
13. Düğümün soldaki ipini, sol elde gergin olarak tutar.
14. Sağ ipi, sol eliyle tutar.
15. İpi küçük yarım halka oluşacak şekilde kavislendirir.
16. İpi sol ipin altından, halkanın içinden sağa doğru çekerek geçirir.
17. Bir kez daha, İpi sol ipin altından, halkanın içinden sağa doğru çekerek geçirir.
Amaç 35: Makrome işleri yapar.
Davranışlar:
1. Makrome işiyle süs eşyası yapar.
2. Makrome işiyle basit ev eşyası yapar.
Amaç 36: İğneye iplik geçirir.
Davranışlar:
1. İpi alır.
2. İpin ucundan tutar.
3. Diğer eline iğneyi alır.
4. İğneyi, delik kısmı yukarı gelecek şekilde baş ve işaret parmakları arasında
tutar.
5. İpin ucunu iğnenin deliğinden geçirir.
6. Yeterli uzunlukta ipi koparır.
7. Kopardığı ipin uzun kısmının ucunu tutar.
8. Tuttuğu ucu, işaret parmağına birkaç kez sararak halka yapar.
9. Halkanın içinden ipin ucunu geçirerek düğüm yapar.
Amaç 37: Elinde dikiş diker.
Davranışlar:
1. Eline kumaşı alır.
2. İpli iğneyi alır.
3. İğnenin ucunu, kumaşın altından geçirerek, üstüne çıkarır.
4. Düğüm kumaşın altında kalacak şekilde iğneyi ve ipin tamamını yukarı çeker.
5. İğnenin ucunu, kumaşın üstünden altına doğru batırır.
6. İğneyi ipin tamamı çıkana kadar kumaşın altından çeker.
Amaç 38: Dikiş işleri yapar.
Davranışlar:
1. Örnek bez üzerinde düz dikiş yapar.
2. Örnek bez üzerinde makine dikişi yapar.
3. Örnek bez üzerinde sürfile dikişi yapar.
4. Örnek bez üzerinde baskı işi yapar.
Amaç 39: İki delikli düğme diker.
Davranışlar:
1. İğneyi alır.
2. İpi alır.
3. İğneye yeterince iplik geçirir.
4. İpin ucunu düğümler.
5. İğneyi kumaşın düğme dikilecek yerinden geçirir.
6. Düğmeyi alır.
7. İğneyi düğmenin bir deliğinden geçirir.
8. İğneyi ipin tamamı delikten geçecek biçimde çeker.
9. İğneyi, düğmenin üstünden altına doğru diğer deliğe geçirir.
10. Düğme sıkılaşana kadar iğneyi deliklerden geçirir.
11. Kumaşın arkasından iğneyi dikilen yerden birkaç kez geçirir.
12. İğnenin bir kısmını aynı yerden geçirerek ucuna birkaç kez iplik sarar.
13. İğneyi sarılan ipin arasından çekerek dikişi sağlamlaştırır.
Amaç 40: Kumaş üzerine dikerek aplike yapar.
Davranışlar:
1. Kumaşı alır.
2. Aplike yapılacak motifi alır.
3. Motifi kumaş üzerine yerleştirir.
4. Motifi kumaş üzerine toplu iğneyle tutturur.
5. Motifin kenarlarını kumaşa diker.
Amaç 41: Kumaş üzerine yapıştırarak aplike yapar.
Davranışlar:
1. Kumaşı alır.
2. Kağıttaki deseni karbon kağıdıyla kumaşa aktarır.
3. Kumaşa çizilmiş deseni keserek çıkarır.
4. Kağıttaki deseni karbon kağıdıyla başka kumaş üzerinde tekrarlar.
5. Kesilmiş kumaş motiflere yapıştırıcı sürer.
6. Yapıştırıcı sürülmüş motifleri, diğer kumaş üzerindeki desene yapıştırır.
Amaç 42: Kumaşı şablonla desenler.
Davranışlar:
1. Şekillendirilmiş kağıdı alır.
2. Kumaşın üzerine yerleştirir.
3. Fırçayla/süngerle boya alır.
4. Şablonun üzerindeki boşlukları boyar.
Amaç 43: Kumaş üzerine basit işlemeler yapar.
Davranışlar:
1. Üzerine desen çizilmiş kumaşı alır.
2. Desenin işlenecek kısmının içini sarma, kanaviçe vb. işlerle doldurur.
Amaç 44: Bağlama batik çalışması yapar.
Davranışlar:
1. Batik yapılacak kumaşı alır.
2. Kumaşı çeşitli yerlerinden iple bağlar.
3. Kap içindeki suya kumaş boyası koyar.
4. Suyun içine tuz koyar.
5. Ocağı yakar.
6. Kabı ocağa koyar.
7. Suyu kaynatır.
8. Ocağı kapatır.
9. Suyun içine kumaşı atar.
10. Bir süre bekler.
12. Kumaşı çıkartarak soğuk su içinde bekletir.
13. Bağladığı ipleri çözer.
14. Kumaşı boyası gidinceye kadar soğuk su ile durular.
15. Kumaşı kurumaya bırakır.
Amaç 45: Kumaşla çalışmalar yapar.
Davranışlar:
1. Kumaşı şekillendirerek basit ev eşyası yapar.
2. Kumaşı şekillendirerek süsleme işi yapar.
3. Kumaşı şekillendirerek süs eşyası yapar.
Amaç 46: Dokuma yapar.
Davranışlar:
1. Çözgü iplikleri bağlanarak, hazırlanmış dokuma tezgahını alır.
2. Dokuma tezgâhını çalışma yapacağı yere koyar.
3. Atkı ipinin bir ucunu tezgâhın sağındaki ilk çözgü ipine bağlar.
4. Atkı ipinin diğer ucunu mekiğe/iğneye geçirir.
5. Atkı ipini sağdan sola doğru, çözgü iplerinin birinin altından, yanındakinin
üstünden geçirerek tezgâhın sol başına kadar getirir.
6. İşlemi soldan sağa doğru, daha önce üstünden geçirdiği ipliğin altından, altından
geçirdiği ipliğin üstünden geçirerek tekrarlar.
7. Dokunan bölümü tarak vb. araçlarla sıkıştırır.
ÜNİTE VIII: BAKIM VE ONARIM İŞLERİ
Amaç 47: Tornavida ile vidalama işi yapar.
Davranışlar:
1. Vidayı alır.
2. Vidayı uç kısmı vidalanacak yere girecek şekilde yerleştirir.
3. Tornavidayı alır.
4. Tornavidayı sapından tutar.
5. Vidanın baş kısmındaki oyuğa tornavidanın ucunu dik olarak yerleştirir.
6. Tornavidayı sağa doğru çevirerek vidayı sıkar.
Amaç 48: Ampul değiştirir.
Davranışlar:
1. Sigortayı kapatır.
2. Elektrik anahtarını kapatır.
3. Ampulün camlı kısmından tutar.
4. Duyun plâstik kısmından tutar.
5. Ampul yerinden çıkana kadar sola doğru çevirir.
6. Ampulü uygun yere koyar.
7. Takacağı ampulün cam kısmından tutar.
8. Duyun plâstik kısmından tutar.
9. Ampulün metal kısmını duya yerleştirir.
10. Ampulün metal kısmı sabitlenene kadar sağa doğru çevirir.
Amaç 49: Musluğa conta takar.
Davranışlar:
1.Vanayı sağa çevirerek kapatır.
2.Tornavidayı alır.
3.Musluğun baş kısmındaki tıpayı tornavida ile çıkarır.
4.Tıpanın altındaki vidayı tornavida ile sola çevirerek çıkarır.
5.Musluk başını eliyle çekerek çıkarır.
6. İngiliz anahtarının sapından tutar.
7. Anahtarın üzerindeki mekanizmayı çevirerek anahtarı açar.
8. Anahtarın ağzını musluğun baş kısmının altındaki parçaya yatay olarak yerleştirir.
9. Musluğun baş kısmının altındaki parçanın genişliği kadar mekanizmayı çevirerek
anahtarın ağzını ayarlar.
10. Anahtarı sola doğru çevirir.
11. Anahtarı, üzerindeki mekanizmayı çevirerek açar.
12. Musluğun başının altındaki parçayı çevirerek çıkarır.
13. Anahtarı yere koyar.
14. Musluk başının altındaki parçadan contayı çıkarır.
15. Takacağı contayı alır.
16. Contayı yerine yerleştirir.
17. Musluk başının altındaki parçayı çevirerek yerine yerleştirir.
18. Anahtarın ağzını musluğun baş kısmının altındaki parçaya yatay olarak yerleştirir.
19. Anahtardaki mekanizmayı çevirerek, musluğun baş kısmının altındaki parçanın
genişliği kadar anahtarı ayarlar.
20. Anahtarı sağa doğru çevirir.
21. Anahtarı üzerindeki mekanizmayı çevirerek açar.
22. Anahtarı yere koyar.
23. Musluk başını çevirerek yerine yerleştirir.
24. Vidayı yerine yerleştirir.
25. Vidayı tornavida ile sağa çevirerek sıkar.
26. Tıpayı yerine yerleştirir.
Amaç 50: Çekiçle çivi çakar.
Davranışlar:
1. Çiviyi alır.
2. Çiviyi sivri kısmı çakacağı yere dik olacak şekilde tutar.
3. Çekici alır.
4. Çekicin sapından tutar.
5. Çiviye, çakacağı yere sabitlenene kadar çekiçle vurur.
ÜNİTE IX: BAHÇE İŞLERİ
Amaç 51: Tırmık kullanır.
Davranışlar:
1. Tırmığı alır.
2. Tırmığın sapından tutar.
3. Tırmığın dişlerini yere doğru çevirir.
4. Tırmığın dişlerini toprağa değdirir.
5. Tırmığı kendine doğru bastırarak çeker.
Amaç 52: Kürek kullanır.
Davranışlar:
1. Küreği alır.
2. Küreğin çukur kısmı üste gelecek şekilde sapından tutar.
3. Küreğin ucunu yere değdirir.
4. Küreğin sapını kendine doğru biraz eğer.
5. Küreğin sapını ittirerek toprak vb. malzemeyi alır.
6. Küreği yukarı kaldırır.
7. Kürekteki malzemeyi istenilen yere aktarır.
Amaç 53: Bel kullanır.
Davranışlar:
1. Beli alır.
2. Beli sapından tutar.
3. Belin ucunu toprağa değdirir.
4. Belin ayak basma yerine ayağını koyar.
5. Belin ucu toprağa girene kadar ayağıyla bastırır.
6. Belin sapını aşağıya doğru eğerek toprağı kaldırır.
7. Kaldırdığı toprağı belle birlikte ters çevirir.
Amaç 54: Çapa kullanır.
Davranışlar:
1. Çapayı alır.
2. Çapanın sapından tutar.
3. Yere doğru eğilir.
4. Çapayı kaldırır.
5. Çapayı hızla indirerek ucunu toprağa batırır.
6. Çapayı kendine doğru çekerek toprağı kaldırır.
Amaç 55: Kazma kullanır.
Davranışlar:
1. Kazmayı alır.
2. Kazmanın bir ucu yere bakacak şekilde sapından tutar.
3. Kazmayı kaldırır.
4. Kazmayı hızla indirerek ucunu toprağa batırır.
5. Kazmayı kendine doğru çekerek toprağı kaldırır.
Amaç 56: Bahçe tarımında araç-gereç kullanır.
Davranışlar:
1. Tırmık kullanarak bahçedeki yabani ot, taş ve çöpleri toplar.
2. Tırmık kullanarak toprak düzeltir.
3. Toprak, taş vb. malzemeleri kürek kullanarak aktarır.
4. Bel kullanarak toprağı alt üst eder.
5. Çapa kullanarak toprağı havalandırır.
6. Çapa kullanarak topraktaki yabanî otları temizler.
7. Kazma kullanarak toprak kazar.
Amaç 57: Bahçe düzenlemeyi bilir.
Davranışlar:
1. Bahçenin üretilecek bitkilere göre plânlanacağını söyler.
2. Her bitki türü için plânlanan yerin sınırlarının belirleneceğini söyler.
3. Sınırların toprak, taş vb. ile ayrılacağını söyler.
Amaç 58: Fide diker.
Davranışlar:
1. Çapayı alır.
2. Çapa ile çukur açar.
3. Çukura bir miktar yanmış elenmiş çiftlik gübresi atar.
4. Fideyi alır.
5. Fideyi, kökü aşağı gelecek şekilde çukura yerleştirir.
6. Çukuru toprakla doldurur.
7. Toprağı eliyle bastırır.
8. Yapraklara değdirmeden bitkiye su verir.
Amaç 59: Hortumla bahçe sular.
Davranışlar:
1. Musluğa kelepçe takar.
2. Hortumu alır.
3. Hortumun bir ucunu musluğa takar.
4. Kelepçenin vidasını tornavidayla sıkarak, sabitler.
5. Hortumu sulanacak alana götürür.
6. Musluğu açar.
7. Hortumun ucunu sulanacak bölüme tutar.
8. Yeteri kadar sular.
Amaç 60: Bahçe bakımı için yapılması gerekenleri bilir.
Davranışlar:
1. Bahçenin yeteri kadar sulanacağını söyler.
2. Bahçenin yabanî otlardan temizleneceğini söyler.
3. Bahçedeki bitkilerin gerektiğinde ilâçlanacağını söyler
4. Bahçedeki ağaçların gerektiğinde budanacağını söyler.
5. Uzayan çimlerin gerektiğinde biçileceğini söyler.
6. Toprağın havalandırılacağını söyler.
Amaç 61: Saksıya çiçek fidesi diker.
Davranışlar:
1. Saksıyı alır.
2. Saksının yarısını toprakla doldurur.
3. Fideyi alır.
4. Fideyi kökü aşağı gelecek şekilde saksıya yerleştirir.
5. Saksıyı toprakla doldurur.
6. Fidenin kenarlarındaki toprağı eliyle bastırır.
7. Yeteri kadar sular.
ÜNİTE X: BASİT YİYECEKLER VE İÇECEKLER HAZIRLAMA
Amaç 62: Sürülebilen gıda maddelerini ekmeğe sürer.
Davranışlar:
1. Dilimlenmiş ekmeği alır.
2. Bıçakla, sürülecek malzemeden bir miktar alır.
3. Malzemeyi ekmeğin üzerini kapatacak şekilde yayar.
Amaç 63: Sandviç yapar.
Davranışlar:
1. Ekmeği alır.
2. Ekmeğin arasını bıçakla keser.
3. Ekmeğin kesilen tarafını açar.
4. Ekmeğin içine malzemeleri yerleştirir.
Amaç 64: Suda yumurta pişirir.
Davranışlar:
1. Yumurtayı alır.
2. Kaba bir miktar su koyar.
3. Yumurtayı kabın içine koyar.
4. Kibriti / çakmağı alır.
5. Kibriti / çakmağı yakar.
6. Ocağı yakar.
7. Kabı ocağa koyar.
8. Su kaynamaya başladıktan sonra belli bir süre bekler.
9. Ocağı söndürür.
10. Yumurtaların üzerini kapatacak şekilde kaba soğuk su koyar.
11. Belli bir süre bekler.
12. Suyu boşaltır.
Amaç 65: Meyve ve sebze yıkar.
Davranışlar:
1. Musluğu açar.
2. Yıkayacağı meyveyi/sebzeyi alır.
3. Yıkayacağı meyveyi/sebzeyi suyun altına tutar.
4. Meyveyi/sebzeyi çevirerek her tarafını yıkar.
5. Yıkanan meyveyi/sebzeyi temiz bir yere koyar.
6. Musluğu kapatır.
Amaç 66: Meyve ve sebze rendeler.
Davranışlar:
1. Rendeyi alır.
2. Rendeyi kabın içine yerleştirir.
3. Sebzeyi/meyveyi alır.
4. Sebzeyi/meyveyi rendenin kesici kısmına bastırarak ileri geri hareket ettirir.
Amaç 67: Yiyeceği bıçakla dilimler.
Davranışlar:
1. Doğrama tahtasını alır.
2. Doğrama tahtasını masanın üzerine koyar.
3. Dilimlenecek yiyeceği doğrama tahtasının üzerine koyar.
4. Bıçağı alır.
5. Bıçağı, keskin tarafı aşağı bacak şekilde sapından tutar.
6. Dilimleyeceği yiyeceği diğer eliyle tutar.
7. Bıçağı, yiyeceğin kesilecek yerinin üzerine koyar.
8. Bıçağı, yiyeceğin üzerinde ileri geri hareket ettirir.
Amaç 68: Cacık yapar.
Davranışlar:
1. Bıçağı alır.
2. Salatalığı alır.
3. Salatalığın kabuğunu soyar.
4. Rendeyi alır.
5. Salatalığı rendeler.
6. Sarımsağı soyar.
7. Sarımsağı bir miktar tuz ile havana koyar.
8. Sarımsağı döver.
9. Dövülmüş sarımsağı karışıma ilâve eder.
10. Belli bir süre bekler.
11. Kaba bir miktar yoğurt koyar.
12. Malzemeleri karıştırır.
13. Karışıma bir miktar su ilâve eder.
14. Malzemelerin tamamını karıştırır.
Amaç 69: Yağda yumurta pişirir.
Davranışlar:
1. Tavayı alır.
2. Tavaya bir miktar yağ koyar.
3. Kibriti / çakmağı alır.
4. Kibriti / çakmağı yakar.
5. Ocağı yakar.
6. Tavayı ocağa koyar.
7. Yağı eritir.
8. Yumurtaları başka bir kaba kırar.
9. Yumurtaları tavaya koyar.
10. Tuz eker.
11. Yumurtalar pişene kadar bekler.
12. Ocağı söndürür.
Amaç 70: Salata yapar.
Davranışlar:
1. Doğrama tahtasını alır.
2. Soyulacak malzemeleri bıçakla soyar.
3. Malzemeleri doğrar.
4. Doğranan malzemeleri kaba koyar.
5. Üzerine limon, sıvı yağ, tuz vb. ilâve eder.
6. Malzemeleri karıştırır.
Amaç 71: Tost yapar.
Davranışlar:
1. Tost makinesinin fişini prize takar.
2. Ekmek dilimlerine yağ sürer.
3. Yağlanmış iki dilim arasına malzemeleri koyar.
4. Tost makinesinin üst bölümünü yukarı kaldırarak açar.
5. Isınan makineye hazırlanan ekmekleri koyar.
6. Makinenin üst bölümünü indirerek kapatır.
7. Ekmekler kızarıncaya kadar bekler.
8. Makinenin üst bölümünü açar.
9. Ekmekleri alır.
10. Makinenin fişini prizden çıkarır.
Amaç 72: Hazır çorba pişirir.
Davranışlar:
1. Tencereyi alır.
2. Çorba paketini açar.
3. Çorba paketini tencereye boşaltır.
4. Çorba paketinin üzerindeki ölçüye göre tencereye yavaş yavaş su koyar.
5. Malzemeleri karıştırır.
6. Kibriti / çakmağı alır.
7. Kibriti / çakmağı yakar.
8. Ocağı yakar.
9. Tencereyi ocağın üstüne koyar.
10. Çorbayı, kaynayıncaya kadar karıştırır.
11. Kaynadıktan sonra belli bir süre bekler.
12. Ocağı söndürür.
Amaç 73: Hazır puding yapar.
Davranışlar:
1. Tencereyi alır.
2. Puding paketi üzerindeki ölçüye göre tencereye süt koyar.
3. Puding paketini açar.
4. Puding paketini tencereye boşaltır.
5. Malzemeleri karıştırır.
6. Kibriti / çakmağı alır.
7. Kibriti / çakmağı yakar.
8. Ocağı yakar.
9. Tencereyi ocağın üstüne koyar.
10. Pudingi, kıvamına gelinceye kadar karıştırır.
11. Ocağı söndürür.
Amaç 74: Makarna pişirir.
Davranışlar:
1. Tencereyi alır.
2. Tencereye yeteri kadar su doldurur.
3. Kibriti / çakmağı alır.
4. Kibriti / çakmağı yakar.
5. Ocağı yakar.
6. Tencereyi ocağın üstüne koyar.
7. Suyun kaynamasını bekler.
8. Kaynayan suyun içine bir miktar tuz, yağ koyar.
9. Kaynayan suyun içine makarnayı atar.
10. Makarnayı kaşıkla birkaç kez karıştırır.
11. Pişen makarnayı tezgaha koyar.
12. Tavaya yağ koyar.
13. Tavayı ocağa koyar.
14. Yağı eritir.
15. Yağı tencereye koyar.
16. Makarnayı karıştırır.
17. Ocağı söndürür.
Amaç 75: Pilâv yapar.
Davranışlar:
1. Pirinci alır.
2. Pirinci kaba koyar.
3. Pirincin üzerine ılık su koyar.
4. Islatılan pirince tuz ilave eder.
5. Belli bir süre bekler.
6. Pirinci yıkayarak suyunu süzer.
7. Tencereye yağ koyar.
8. Kibriti / çakmağı alır.
9. Kibriti / çakmağı yakar.
10. Ocağı yakar.
11. Tencereyi ocağa koyar.
12. Eriyen yağın üzerine pirinci boşaltır.
13. Pirinci yağda kavurur.
14. Pirincin üzerine bir miktar sıcak su ilâve eder.
15. Pirince tuz ilâve eder.
16. Pirinci, suyunu çekinceye kadar pişirir.
17. Ocağı söndürür.
18. Pilâvı dinlenmeye bırakır.
Amaç 76: Ayran yapar.
Davranışlar:
1. Çukur bir kap alır.
2. Kabın içine kaşıkla yoğurt koyar.
3. Kaşık, çırpma teli vb. bir araçla yoğurdu çırpar.
4. Kaba su ilâve eder.
5. Malzemeyi karıştırır.
Amaç 77: Limonata yapar.
Davranışlar:
1.Limonu alır.
2.Limonu keser.
3.Limonu, meyve sıkacağı ile sıkar.
4.Limon suyunu bardağa boşaltır.
5.Bardağa bir miktar toz şeker koyar.
6.Bardağa soğuk su koyar.
7.Malzemeleri karıştırır.
ÜNİTELER
ÜNİTE I: KAĞIT İŞLERİ
A. Mukavva Kesme
B. Mukavva Şekillendirme
ÜNİTE II: BONCUK İŞLERİ
A. Boncuk Dizme
B. Boncukla Çalışmalar
ÜNİTE III: YOĞURMA MADDELERİ
A. Yoğurma Maddeleri Hazırlama
1. Kil hamuru hazırlama
2. Tuz seramiği hamuru hazırlama
3. Tutkal seramiği hamur hazırlama
4. Kağıt hamuru hazırlama
B. Yoğurma Maddeleriyle İlgili Çalışmalar
ÜNİTE IV: ALÇI İŞLERİ
A. Alçı Hazırlama
B. Alçıyı Şekillendirme
1. Kalıp çalışması
2. Oyma çalışması
3. İnşa işleri
ÜNİTE V: METAL İŞLERİ
A. Metal İşleriyle İlgili Araç Gereçlerin Kullanımı
B. Metal Malzemelerle Çalışmalar
ÜNİTE VI. AĞAÇ İŞLERİ
A. Ağaç İşleriyle İlgili Araç Gereçlerin Kullanımı
1. Ağaç malzemeyi zımparalama
2. Ağaç malzemeleri yapıştırma
3. Ağaç malzeme kesme
4. Ağaç malzeme oyma
5. Ağaç malzeme yakma
B. Ağaç Malzemelerle Çalışmalar
ÜNİTE VII: TEKSTİL İŞLERİ
A. Örgü İşleri
1. Örgü örme
2. Makrome yapma
B. Dikiş İşleri
1. Dikiş dikme
2. Aplike yapma
C. Desenleme İşleri
1. Şablon baskı
2. Basit işlemeler
3. Batik çalışması
4.Kumaşla çalışmalar
Ç. Dokuma İşleri
ÜNİTE VIII: BAHÇE İŞLERİ
A. Bahçe Tarımında Kullanılan Araç Gereçler
1. Tırmık kullanma
2. Kürek kullanma
3. Bel kullanma
4. Çapa kullanma
5. Kazma kullanma
B. Bahçe Bakımı ve Düzeni
1. Bahçe bakımı
2. Bahçe düzenleme
ÜNİTE IX: BAKIM VE ONARIM İŞLERİ
A. Tornavida ile Vidalama
B. Ampul Değiştirme
C. Conta Takma
Ç. Çivi Çakma
ÜNİTE X: BASİT YİYECEKLER VE İÇECEKLER HAZIRLAMA
A. Basit Yiyecekler Hazırlama
1. Sürülebilen gıda maddelerini ekmeğe sürme
2. Sandviç hazırlama
3. Meyve ve sebze yıkama.
4. Meyve ve sebze rendeleme
5. Cacık yapma
6. Yumurta pişirme
7. Salata yapma
8. Tost yapma
9. Çorba pişirme
10. Puding yapma
11. Makarna pişirme
12. Pilav yapma
B. Basit İçecekler Hazırlama
1. Ayran yapma
2. Limonata yapma

ÖRNEK İŞLENİŞ
Açıklama:
Öğretilecek konularla ilgili olarak hazırlanan bir çizelge ile öğrencilerin performansları önceden ölçülür. Bu ölçme sırasında konuyla ilgili olarak öğrencilere yönergeler verilir. Bu yönergelerin bağımsız gerçekleştirilmesi “B.”, sözel ipucu verildiğinde gerçekleştirilmesi “S.İ.”, model olarak gerçekleştirilmesi “M.O.” ve fiziksel yardımla gerçekleştirilmesi “F.Y.” ile gösterilir. (Performansın belirlenmesi için yapılan çalışma ve buna ilişkin hazırlanan kayıt tablosu günlük plân formatının dışındadır.)
PERFORMANS KAYIT TABLOSU
BİLDİRİMLER
YÖNERGELER
ÖLÇÜT
Merve
Can
Hakan

Ana yönerge: Kıl testere ile tahta parçasını kes.
% 100



1. Kesilecek tahta parçasını alır.
1. Kesilecek tahta parçasını al.
% 100
S.İ.
S.İ.
S.İ.
a. Tahta parçasını elleriyle karşılıklı iki kenarından tutar.
a. Tahta parçasını ellerinle karşılıklı iki kenarından tut.




b. Tahta parçasını kaldırır.
b. Tahta parçasını kaldır.




2. Kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koyar.
2. Kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koy.
% 100
B.
S.İ.
S.İ.
a. Kesilecek tahta parçasını, başlama noktası üste gelecek şekilde sehpanın üzerine götürür.
a. Kesilecek tahta parçasını, başlama noktası üste gelecek şekilde sehpanın üzerine götür.




b. Tahta parçasını sehpanın üzerine koyar.
b. Tahta parçasını sehpanın üzerine koy.




3. Testereyi sapından tutar.
3. Testereyi sapından tut.
% 100
S.İ.
S.İ.

a. Testerenin sapını elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde tutar.
a. Testerenin sapını elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde tut.



S.İ.
b. Testereyi kaldırır.
b. Testereyi kaldır.



B.
c. Testerenin gövdesini koluna paralel olarak şekilde çevirir.
c. Testerenin gövdesini koluna paralel olarak şekilde çevir.



M.O.
4. Testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket ettirir.
4. Testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket ettir.
% 100
S.İ.


a. Testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koyar.
a. Testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koy.


M.O.
S.İ.
b. Diğer elini tahtanın üzerine
bastırır.
b. Diğer elini tahtanın üzerine bastır.


S.İ.
B.
c. Testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettirir.
c. Testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettir.


S.İ.
F.Y.
Dersin Adı : İş Eğitimi
Ünitenin Adı : Ağaç İşleri
Konunun Adı : Ağaç malzemeyi kesme
Süre : 40 dakika
Yöntem ve Teknikler: Tüm beceri yöntemi
Öğretim Materyalleri: Kıl testere, oyma kesme sehpası, tahta parçası
Amaç: Kıl testere ile ağaç malzemeyi (tahta parçasını) keser.
Davranışlar:
1. Kesilecek malzemeyi alır.
2. Kesilecek malzemeyi kesme oyma sehpasına koyar.
3. Testereyi sapından tutar.
4. Testereyi kesilecek malzemenin başlama noktasından hareket ettirir.
Becerinin öğretiminde kullanılan ipuçları sistematik olarak geri çekileceği için birden fazla oturum düzenlenmesi gerekir. Aşağıda ilk iki oturumun işleniş sürecine yer verilmiştir.
I. Oturum
Merve;1. Tam sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Bağımsız olarak, kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koyar.
3. Tam sözel ipucu verildiğinde testereyi sapından tutar.
4. Tam sözel ipucu verildiğinde testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket
ettirir.
Can; 1. Tam sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Tam sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına
koyar.
3. Tam sözel ipucu verildiğinde testereyi sapından tutar.
4. a. Tam model olunduğunda testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik
gelecek şekilde koyar.
b. Tam sözel ipucu verildiğinde diğer elini tahtanın üzerine bastırır.
c. Tam sözel ipucu verildiğinde testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan
aşağıya doğru hareket ettirir.
Hakan;1. Tam sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Tam sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına
koyar.
3. a. Tam sözel ipucu verildiğinde testerenin sapını elinin baş ve diğer parmakları
arasında kalacak şekilde tutar.
b. Bağımsız olarak testereyi kaldırır.
c. Tam model olunduğunda testerenin gövdesini koluna paralel olacak şekilde
çevirir.
4. a. Tam sözel ipucu verildiğinde testerenin kesen kısmını başlama noktasına
dik gelecek şekilde koyar.
b. Bağımsız olarak diğer elini tahtanın üzerine bastırır.
c. Tam fiziksel yardımda bulunulduğunda testereyi tahtadaki başlama noktasından
yukarıdan aşağıya doğru hareket ettirir.
II. Oturum
Merve;1. Yarım sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Bağımsız olarak, kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koyar.
3. Yarım sözel ipucu verildiğinde testereyi sapından tutar.
4. Yarım sözel ipucu verildiğinde testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket
ettirir.
Can; 1. Yarım sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Yarım sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını kesme oyma
sehpasına koyar.
3. Yarım sözel ipucu verildiğinde testereyi sapından tutar.
4. a. Yarım model olunduğunda testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik
gelecek şekilde koyar.
b. Yarım sözel ipucu verildiğinde diğer elini tahtanın üzerine bastırır.
c. Yarım sözel ipucu verildiğinde testereyi tahtadaki başlama noktasından
yukarıdan aşağıya doğru hareket ettirir.
Hakan;1. Yarım sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını alır.
2. Yarım sözel ipucu verildiğinde kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına
koyar.
3. a. Yarım sözel ipucu verildiğinde testerenin sapını elinin baş ve diğer parmakları
arasında kalacak şekilde tutar.
b. Bağımsız olarak testereyi kaldırır.
c. Yarım model olunduğunda testerenin gövdesini koluna paralel olacak şekilde
çevirir.
4. a. Yarım sözel ipucu verildiğinde testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik
gelecek şekilde koyar.
b. Bağımsız olarak diğer elini tahtanın üzerine bastırır.
c. Yarım fiziksel yardımda bulunulduğunda testereyi tahtadaki başlama
noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettirir.
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ
Öğretmen derste kullanılacak malzemeleri önceden hazırlar ve çalışılacak ortamı düzenler. Öğrencileri atölyeye götürür ve “Bugün sizlerle kıl testereyle tahta parçasını (kontrplak) kesme çalışması yapacağız.” der. Kullanılacak malzemeleri göstererek öğrencilere tanıtır.
Öğretmen, öğrencileri kesme oyma sehpasının yanına çağırır. Can ve Hakan’a “Sizler bizi dikkatlice izleyin. Merve ve ben, kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız. Sonra sizlerle de aynı çalışmayı yapacağız.” der.
Öğretmen Merve’ye “Kıl testere ile tahta parçasını kes.” ana yönergesini verir. Daha sonra “Kesilecek tahta parçasını al.” diyerek tam sözel ipucunu verir. Merve, tahta parçasını aldığında “Aferin, Merve tahta parçasını aldı.” diyerek doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen yine Merve’ye “Devam et.” der. Tahta parçasını sehpaya koyduğunda, doğru davranışını pekiştirir. Öğretmen, Merve’ye “Testereyi sapından tut.” diyerek tam sözel ipucu verir. Tuttuğunda doğru davranışını pekiştirir. Sonra öğretmen, Merve’ye “Testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket ettir.” diyerek tam sözel ipucu verir. Merve testereyi tahtadaki başlama noktasından hareket ettirdiğinde doğru davranışını pekiştirir. Öğretmen Merve ve Hakan’a “Sizler bizi dikkatle izleyin. Can ile ben, kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız.”der. Öğretmen, Can’a “Kıl testere ile tahta parçasını kes.” ana yönergesini verir. Sonra Can’a “Kesilecek tahta parçasını al.” diyerek tam sözel ipucu verir. Doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen Can’a yine “Kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koy.” diyerek tam sözel ipucu verir. Can’ın doğru davranışını pekiştirir. Sonra tekrar Can’a “Testereyi sapından tut.” diyerek tam sözel ipucu verir ve doğru davranışını pekiştirir. Sonra Can’a “Başlama noktasına dik gelecek şekilde koydum.” der ve hareketin tamamını yaparak tam model olur. Can’a “Hadi sen de testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koy.” diyerek tam sözel ipucu verir. Can’ın doğru tepkisini pekiştirir.
Öğretmen Can’a yine “Diğer elini tahtanın üzerine bastır.” diyerek tam sözel ipucu verir, doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen tekrar Can’a “Testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettir.” diyerek tam sözel ipucu verir. Can’ın doğru tepkisini pekiştirir.
Öğretmen sonra Can ve Merve’ye “Sizler bizi dikkatlice izleyin. Hakan ile ben kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız.”der. Öğretmen, Hakan’a dönerek “Kıl testere ile tahta parçasını kes.” ana yönergesini verir. “Kesilecek tahta parçasını al.” diyerek tam sözel ipucu verir. Hakan’ın doğru tepkisini pekiştirir. Sonra Hakan’a “Kesilecek tahta parçasını kesme oyma sehpasına koy.” diyerek tam sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen Hakan’a yine “Testerenin sapını elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde tut.” diyerek tam sözel ipucu verir ve doğru davranışını pekiştirir. Sonra Hakan’a “Devam et.” der ve Hakan testereyi kaldırdığında “Aferin, Hakan testereyi kaldırdı.” diyerek bağımsız yaptığı bu basamağı da pekiştirir. Sonra öğretmen “Bak ben testerenin gövdesini koluma paralel olacak şekilde çevirdim.”der ve hareketin tamamını yaparak tam model olur. Hakan’a “Hadi sen de testerenin gövdesini koluna paralel olacak şekilde çevir.” diyerek tam sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Sonra öğretmen “Testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koy.” diyerek tam sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen Hakan’a “Devam et.” der ve Hakan diğer elini tahtanın üzerine bastırdığında pekiştirir. Sonra öğretmen Hakan’ın elinin üzerinden sıkıca tutarak hareketi yaptırırken “Testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettir.” diyerek tam sözel ipucu verir doğru tepkisini pekiştirir.

Öğretmen daha sonra II. oturuma geçer. Hakan ve Can’a “Şimdi siz bizi dikkatlice izleyin. Merve ile ben, yine kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız.” der. Öğretmen Merve’ye “Tahtayı al.” diyerek yarım sözel ipucu verir. Merve’nin doğru davranışını pekiştirir ve “Devam et.”der. Bağımsız yaptığı basamakları pekiştirir. Sonra Merve’ye “Testereyi tut.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen Merve’ye yine “Testereyi hareket ettir.” diyerek yarım sözel ipucu verir. Doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen daha sonra Merve ve Hakan’a “Sizler bizi dikkatlice izleyin. Can ve ben, kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız.”der. Sonra Can’a dönerek “Kıl testere ile tahta parçasını kes.” ana yönergesini verir. Sonra Can’a “Tahtayı al.” diyerek yarım sözel ipucu verir. Can’ın doğru tepkisini pekiştirir. Sonra Can’a “Sehpaya koy.” diyerek yarım sözel ipucu verir, doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen yine “Testereyi tut.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Sonra “Bak ben testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koydum.”der ve testerenin kesen kısmını başlama noktasına yaklaştırır ancak, başlama noktasına koymaz. Can’a “Hadi sen de testerenin kesen kısmını başlama noktasına dik gelecek şekilde koy.” diyerek tam sözel ipucu verir. Sonra “Tahtaya bastır.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen yine “Testereyi hareket ettir.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir.

Öğretmen sonra Can ve Merve’ye “Sizler bizi dikkatlice izleyin. Hakan ile ben kıl testere ile tahta parçasını kesme çalışması yapacağız.” der. Öğretmen Hakan’a “Kıl testere ile tahta parçasını kes.” diyerek ana yönergeyi verir. Sonra “Tahtayı al.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Sonra Hakan’a “Sehpaya koy.” diyerek yarım sözel ipucu verir ve doğru tepkisini pekiştirir. Sonra öğretmen “Testereyi sapından tut.” der ve yarım sözel ipucu vererek doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen, Hakan’a “Devam et.” der ve bağımsız yaptığı basamağı pekiştirir. Hakan’a “Bak ben testerenin gövdesini koluma paralel olacak şekilde çevirdim.” der ve testerenin gövdesini biraz çevirir. Can’a “Hadi sen de testerenin gövdesini koluna paralel olacak şekilde çevir.” diyerek tam sözel ipucu verir. Sonra öğretmen “Testereyi başlama noktasına koy.” diyerek yarım sözel ipucu verir, doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen, Hakan’a “Devam et.” der ve bağımsız yaptığı basamağı pekiştirir. Öğretmen sonra Hakan’ın bileğinden tutarak hareketi yaptırırken “Testereyi tahtadaki başlama noktasından yukarıdan aşağıya doğru hareket ettir.” diyerek tam sözel ipucu verir, doğru tepkisini pekiştirir. Öğretmen, Hakan’la II. oturumu çalıştıktan sonra dersin işlenişini tamamlar.
Değerlendirme
Öğretmen, öğrencilerin öğretim sonunda becerinin her bir basamağını bağımsız ya da hangi ipucuyla yapabildiklerini kaydeder. Öğrenciler becerileri bağımsız olarak yapana kadar diğer derslerde de çalışmaya devam eder.

Hiç yorum yok: